donderdag 19 mei 2022

Terugvogelend vanuit de Delta onverwachts een 'eigen' vogel!

Vanochtend was ik om 8:00 bij Burghsluis omdat Kenniscentrum Akkervogels hier onderzoek doet naar het habitatgebruik van veldleeuweriken. We kunnen vanochtend de eerste veldleeuwerik van een zendertje voorzien, waarna ik besluit rustig terug te rijden richting Ambacht. Vlakbij Burghsluis scoor ik zo weer eens een nieuwe plantensoort: blauw kweldergras. 

Blauw kweldergras

Eenmaal weer over de Brouwersdam zie ik langs de weg een zomertortel in een boom zitten. De soort gaat erg slecht in Nederland, maar op Goerree zitten er nog relatief veel. Een korte stop is het dus wel waard! In de Preekhilpolder kijk ik ook nog eventjes rond naar onder andere veel bloeiende brede orchissen en andere mooie plantensoorten, een schitterend poldertje. In de duinen van Goerree zie ik even later ook nog een nieuwe plantensoort, poppenorchis. Ook hier overigens weer enkele zomertortels en ook laten goudvinken en spotvogels nog van zich horen. 

Zomertortel

Nadat ik in de haven van Stellendam nog ruwe klaver en heggenroos aan de plantenlijst heb toegevoegd, ga ik op Voorne-Putten nog even met het oog op een zeldzame steltloper langs de Beninger Slikken. Het regent zelfs als ik daar aankom, dus ideale omstandigheden voor bijvoorbeeld een breedbekstrandloper. Tussen de tientallen bontbekplevieren vind ik die helaas niet en blijkt het leukste een kleine strandloper te zijn. 

Kleine strandloper

Ten slotte besluit ik nog een korte blik in de Wolvenpolder te werpen. Hier lopen geen bontbekplevieren of ander doortrekkend spul, maar zitten met name broedende kluten en kieviten. Die check ik natuurlijk omdat ik nogal wat kluten en kieviten heb geringd, en zowaar, één van de kluten blijkt geringd te zijn! Het betreft WPB5, één van de jongen die ik afgelopen jaar in de Crezéepolder heb geringd. Erg leuk om deze hier onverwachts tegen te komen! 

Kluut WPB5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten