donderdag 5 mei 2022

Amerikaanse goudplevier onderweg

Gisterenavond werd er een Amerikaanse goudplevier gefotografeerd bij Everdingen. Een soort die jaarlijks Nederland wel aan doet en die ik ook drie keer eerder in Nederland zag. Het betreft echter een 2e kalenderjaar vogel en dus een kleed wat zelden wordt gezien. Aangezien ik vanochtend in Amsterdam broedvogels moest tellen, besluit ik daarna even via Everdingen huiswaarts te gaan. In de uiterwaarden is de dwaalgast uit Noord-Amerika gelukkig gelijk in beeld. Een fraaie soort en toch alweer even geleden dat ik 'm zag, voor het laatst in 2015.

Amerikaanse goudplevier

Hierna rijd ik nog even langs mij opa en oma in Leerbroek, waar ik jaarlijks de grutto's en andere weidevogels tel. Dit jaar is het mager, net als vorig jaar, maar er zitten gelukkig nog wel wat grutto's, tureluurs en kieviten. Eén van de grutto's is geringd en zit al meerdere jaren hier, altijd leuk om te weten natuurlijk! 


Grutto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten