woensdag 10 juni 2020

Weinig bevredigende waarneming op Texel...

Het onderzoek naar vleermuizen is momenteel is volle gang, dus veel avonden ben ik op pad, maar ook regelmatig een ochtend. Daarnaast is ook overdag nog veldwerk, wat nog plantensoorten als bleke zegge, witte waterranonkel en knolsteenbreek opleverde. Leuk was ook de waarneming van de medicinale bloedzuiger, een uiterst zeldzame soort die maar in enkele vennetjes in Nederland voorkomt.
Bleke zegge
Medicinale bloedzuiger
Vannacht was ik ook weer op pad geweest voor vleermuizen, dus rond kwart voor elf kom ik pas m'n bed uit rollen. De telefoon stond uit (lekker rustig), maar al snel blijkt dat een verkeerde keuze te zijn geweest. Een heuse groene fitis is ontdekt op Texel! Aangezien ik vandaag naar Amsterdam moet voor een veldbezoek, valt dat natuurlijk uitstekend te combineren. Een snelle berekening leert me dat de boot van half twee haalbaar is.

Na Arjan Molenaar nog opgepikt te hebben gaat het snel noordwaarts, waar we mooi op tijd in Den Helder aankomen. Wachten op de boot blijkt de vogel nog steeds goed in beeld en hij laat zich regelmatig zien. Dat klinkt allemaal veel belovend! Eenmaal op het eiland zien we geen meldingen meer voorbij komen, maar snel gaat de reis naar de noordpunt, waar de vogel in het Krimbos moet zitten. Op de plek aangekomen blijkt echter dat de vogel al ruim een uur uit beeld is; ook de vogelaars met de boot van half één hebben de vogel gemist. Het wachten en zoeken begint verspreid langs het hele fietspad, waarbij een tjiftjaf regelmatig de boel wakker schudt.
Het fietspad door het Krimbos
Rond tien voor half 4 klinkt opeens de zang helder en vrij dichtbij, recht voor het deel waar we staan. De vogelaars op korte afstand zijn allen gelijk gealarmeerd: 'Dit was 'm toch?'. Na zo'n tien minuten laat de vogel zich weer horen, weer op ongeveer dezelfde plek, maar klinkt vrij diep in de bosjes en hij laat zich niet zien. Ook horen enkelen de vogel roepen. Snel (te laat...) pak ik mijn recorder erbij en neem vanaf dan alles op, maar ik hoor de vogel vervolgens niet meer. Anderen wel, maar de zang is niet op de opname terug te vinden. Ook de rest van de middag laat de vogel zich niet meer horen of zien, helaas...

Met een weinig bevredigende waarneming keren we weer terug naar de pont, want het veldbezoek in Amsterdam staat natuurlijk nog op de planning. De uiterst zeldzame lancetvormige streepvaren die daar in de buurt staat pakken we ook nog mee, want het is ten slotte de enige bekende plek van deze soort in Nederland!
Lancetvormige streepvaren (boven)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten