woensdag 3 juni 2020

Een schitterende struikrietzanger!

Dit voorjaar is er van alles aan de hand met struikrietzangers. Afgelopen dagen zocht ik twee keer tevergeefs nabij Strijen naar een zingend exemplaar dat zondag was ontdekt, maar dat leverde helaas niet de gehoopte soort op. Omdat hij nog op mijn Zuid-Hollandlijst ontbreekt, was ik extra blij toen vanochtend een melding kwam vanuit Voorschoten. Aangezien ik in Den Haag moest zijn kwam dat ook nog extra goed uit.

Als ik op de plek, een smal ruig begroeide strook langs het spoor, kom aanlopen hoor ik de vogel al snel zingen. De zang blijkt toch wel kenmerkend te zijn, met hoge uithalen en een stuk trager vergeleken met bosrietzangers. Zo in het veld klinkt het toch weer anders dan van een opname... Daarbij laat deze soort uit Noordoost-Europa zich ook nog een schitterend bekijken, bovenin de rietstengels! Alleen als een trein voorbij komt razen duikt hij omlaag, maar weet vervolgens niet hoe snel die weer omhoog moet klimmen. Een schitterende waarneming en nr. 355 voor de Zuid-Hollandlijst.


Struikrietzanger
Een telling op de Zandmotor levert hierna als leukste soort nog een kleine parelmoervlinder en een dwergstern op, verder is het rustig op het uitgestrekte strand. De terugreis via Maassluis levert nog het zeldzame genadekruid op. Weer een nieuwe soort die prettig op de route ligt, een mooie plant!
Genadekruid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten