vrijdag 12 juni 2020

Eindelijk weer een nieuwe op IJsselmonde: grauwe fitis!

Gisteren maak ik na een broedvogelinventarisatie nog een rondje door Noord-Brabant om wat plantensoorten te vinden, zoals kruisbladgentiaan, kleinste egelskop, rechte ganzerik, klein glidkruid en stippelvaren. Het soortenaantal neemt zo gestaag toe en je komt nog eens ergens, een leuke bezigheid! Gisterenavond zag en hoorde ik tevens nog mijn eerste meervleermuis, want een fijne verrassing was tijdens vleermuisonderzoek. Mijn eerste! 
Rechtse ganzerik
Kruisbladgentiaan
Stippelvaren
 Vandaag staat weer een dag in Rhoon op het programma, alhoewel er nauwelijks kievitskuikens rondlopen en vooral nog eieren uitgebroed worden. Belangrijk voor vandaag is echter het ringen van scholeksterkuikens in de Portlandpolder. Twee kuikens kan ik vinden, waarvan één groot genoeg is voor kleurringen, de andere krijgt alleen een metalen ringetje.
Scholeksters
Even later zit ik in de Zegenpolder een kuiken van een kleine plevier te ringen, als ik word opgeschikt door de melding van een grauwe fitis in Zuid-Holland. Na het aanklikken blijkt het in Zwijndrecht te zijn, IJsselmonde dus! Deze nieuwe soort voor het eiland mag ik natuurlijk niet missen, dus na het ringen spoed ik mij terug naar de auto en zet koers richting de Dordtse brug, waar het exemplaar zich moet bevinden. Hij was vanochtend vroeg gehoord door Daniël de Jong, op weg naar school, maar toen alleen opgenomen met hooguit de gedachte dat er iets 'geks' zat. Na het middaguur viel het kwartje dat het een grauwe fitis betrof. Maar nu dus vooral de vraag, zingt de vogel nog?! 
Kleine plevier
Onderweg naar Zwijndrecht krijg ik te horen dat hij nog aan het zingen is, dus dat kan bijna niet missen! Vanaf de brug zou de vogel goed te horen zijn, en even later blijkt dat inderdaad het geval te zijn. Het beestje is in een bosje met vijf wilgen neergestreken, stijf ingeklemd tussen de brug, een loods en de rivier. Hij kan geen kant op... De vogel zien blijkt echter nog niet zo makkelijk, maar het lukt af en toe een glimp van de vogel op te vangen. 
Plek van de grauwe fitis
Het wordt al gaande drukker, maar het blijkt dat de vogel onderaan de brug zich beter laat zien. Het duurt daar inderdaad niet lang voor hij zich kort, maar erg fraai laat bekijken. Gaaf! De vogel zingt ook nog regelmatig door, ondanks het late uur in de middag. Al met al een erg fraaie nieuwe soort voor mijn IJsselmonde en meer dan een jaar na mijn laatste nieuwe voor het eiland... Juni blijkt kennelijk een goede maand voor knaller op het eiland. 
Vogelaars op de brug
Na deze prettige onderbreking ga ik nog even terug naar de Zegenpolder, waar ik zowaar nog enkele kievitskuikens kan vangen en ook van kleurringen kan voorzien. 
Kieviten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten