maandag 20 augustus 2018

Drukke maar afwisselende dag

Vol goede moed begin ik vanochtend weer in de Zegenpolder met het opzetten van de vaste opstelling. Dagelijks vang ik nu, maar vanochtend blijft het helaas wat rustig in de netten. Ondanks dat is een gele kwikstaart toch nog wel een goede vangst! Overigens vliegt er ook vandaag weer een groep goudplevieren over. Van deze soort zie of hoor ik nu dagelijks exemplaren overtrekken, dus hopelijk volgt ook nog een keer die andere zeldzame plevier... Een morinelplevier zou toch wel erg leuk zijn...
1kj gele kwikstaart
In de loop van de middag ben ik weer thuis, waarna ik gelijk nog wat braakliggende terreinen afstruin in Ambacht. Meer dan een fraaie tapuit levert dat helaas niet op. Maar de aanhouder wint...

Vanavond was dan ook eindelijk eens een keer de wind noordelijk dit najaar. Dat betekent reigertrek! In deze tijd van het jaar trekken met name purperreigers naar het zuiden, die we jaarlijks vanuit de Crezéepolder kunnen tellen. Ze zijn daar goed te zien als ze opstijgen vanuit de kolonie in Kinderdijk. Met Rutger en Matthieu Plaisier tel ik vanavond weer voor het eerst, en met uiteindelijk nog 42 purperreigers viel het uiteindelijk niet tegen! Het blijft toch ook een mooi gezicht om die beesten te zien vertrekken. Ze gaan dan in één keer door tot over de Sahara. Bizar.
Purperreigers
Verder was de telling niet saai met nog 15 blauwe reigers, drie bruine kiekendieven, een regenwulp en twee groenpootruiters. Ook bleken zeggendoorntjes aanwezig te zijn op de telpost. Een klein sprinkhaantje dat ook nog de nodige aandacht opeiste.. Al met al weer een druk maar afwisselend dagje zo!
Zeggendoorntje
Voor de complete telling zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten