woensdag 15 augustus 2018

De eerste goede vangst in de Zegenpolder

Deze eerste drie dagen van de week ben ik in de Zegenpolder bezig geweest, wat dus voorlopig nog op de planning staat. Elke dag heb ik vogels gevangen voor onderzoek, wat gelukkig nog niet tegenviel. Zo belandden met name zaadeters als rietgors en putter in het net, maar gelukkig ving ik ook nog een aantal gele kwikstaarten, wat grasmussen en zelfs een paapje! Erg leuk! Deze soort trekt momenteel door vanuit Scandinavië en lijkt de akkerranden buitengewoon interessant te vinden. Hopelijk gaat het me lukken om nog meer exemplaren van deze soort te vangen, om zo ook de poep te kunnen bemonsteren. Daar gaat het met het onderzoek immers om.

Paapje
Gele kwikstaart
Putters
In de polder is het verder ook niet saai te noemen, met dagelijks overvliegende goudplevieren en boompiepers. Een grote verrassing was ook het feit dat er wat gele luzernevlinders rond blijken te hangen. Een zuidelijke soort die het dit jaar goed lijkt te doen in Nederland. Voor mij was het zelfs een nieuwe soort voor IJsselmonde! Eenmaal kwam ik ook nog een oranje luzernevlinder tegen, die in deze contreien toch wel wat algemener te noemen zijn. 


Gele luzernevlinder
De boomvalken en haviken die dagelijks op de vele vogels in de polder komen jagen zorgen ook nog voor het nodige vermaak. Duiven en zangvogels immers in overvloed! Wie weet wat het de komende tijd nog gaat opleveren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten