vrijdag 6 juli 2018

Druk met plantjes en nachtwerk

Deze week ben ik nog een laatste weekje op de universiteit, maar ik kom erachter dat ook in Wageningen flink wat leuke plantensoorten staan. Wel wat laat eigenlijk in het laatste weekje met reguliere lessen, maar desalniettemin zie ik nog aardig wat zeldzaamheden. Daarnaast kom ik ook veel algemenere soorten die ik ook nog nooit heb gezien. Erg leuk!

Een gebiedje ten westen van Wageningen is flink verarmd, waardoor er veel zeldzame akkerplanten staan. Daar struin ik dus wel twee keer een uurtje rond na de colleges. Het levert mooie soorten op als akkerleeuwenbek, spiesleeuwenbek, esparcette, lange ereprijs, kleine wolfsmelk, vederesdoorn en gladde ereprijs.
Kleine wolfsmelk
Gladde ereprijs
Spiesleeuwenbek
Ook bij Veenendaal zijn enkele hoogwaardige gebieden met betrekking tot planten. Met name in de Groene grens staan veel zeldzame plantjes. Als ik daar nog een uurtje rond struin, voordat ik naar een vleermuisproject ga, zie ik zomaar een stapeltje zeldzaamheden. Naast planten als kleverige ogentroost, moeraskartelblad, dwergzegge en klokjesgentiaan, zie ik ook nieuwe soorten als blonde zegge, vetblad, stomp fonteinkruid en dreps. Die laatste soort is overigens een gras, maar wel wat ik echt een gaaf gras zou noemen met die aartjes. Schitterend! Overigens kan ik nog enkele soorten, zoals vlozegge, die hier ook moeten staan zo snel niet vinden. Ooit toch maar weer een keertje terug dus...

Vlakbij de A12 staan ook nog wat zeldzaamheden in de berm en wat natte plakjes. Het zeer zeldzame gele viltkruid, wat hier moet staan, kan ik in de gauwigheid niet vinden. Eenmaal thuis zie ik dat ik ongeveer de auto in de berm heb geparkeerd waar de soort stond, dus dat was wellicht de reden... Muurmosterdbloem, ruige anjer en waterlepeltje kan ik wel snel vinden, waarna ik snel door moet richting den gebouw in Baarn om te controleren op vleermuizen.

Waterlepeltje
Met dat nachtwerk had ik het immers deze week ook druk. In drie nachten bezoek ik totaal 4 locaties in Baarn, Tiel, Leerdam en Giessenburg. Een afwisselend pakket, waarbij er elke avond wel wat leuks was te melden. Zo zongen nu, in tegenstelling tot twee weken geleden, overal struiksprinkhanen. Een soort die je alleen met de batdetector kan horen en in vrijwel elke tuin met wat struiken zit. Typisch ook een soort die je dus normaal razendsnel over het hoofd ziet.
Struiksprinkhaan
Zon komt weer op 
Gewone dwergvleermuis op z'n slaapplekje
Verder was Baarn leuk omdat er een aantal rosse vleermuizen foerageerden, terwijl in Giessenburg nog een bosuil riep en we een kolonie gewone dwergvleermuizen vonden! Altijd leuk om die bedrijvigheid van de beestjes rondom een huisje te zien. De uilen deden het overigens de hele week goed, want in Tiel hoorde ik een kerkuil roepen, terwijl in Leerdam een drietal ransuilen de woonwijk bij elkaar schreeuwden! Overigens vond ik daar tijdens inventariseren van gierzwaluwen nog kweekdravik en akkerandoorn.
Kweekdravik
De week sloot ik vanochtend in alle vroegte nog af op de Grebbeberg, waar onderlangs het nog wat zeldzame planten als besanjelier, borstelkrans en groot warkruid groeien. Daarna moest er nog gepresenteerd worden, waarna in de middag dan echt de vakantie aanbrak... Al met al een drukke week met veel leuke plantjes en veel nachtwerk! 
Besanjelier
Groot warkruid

1 opmerking: