dinsdag 17 juli 2018

Vleermuizen, varens en wat dies meer zij

Om twee uur  voor zonsondergang stap ik vanochtend uit de auto, om in een gedeelte van Hoogblokland verblijven van vleermuizen op te sporen. Naast de nodige struiksprinkhanen die ik op mijn batdetector hoor zingen, is het ook wat betreft vleermuizen niet stil. Uiteindelijk kom ik ook nog wat verblijven tegen, waaronder een kleine kolonie. Altijd leuk!

Hierna ga ik richting Rhoon om daar in de Zegenpolder poolshoogte te nemen voor mijn onderzoek van het najaar. Voordat ik in de polder ben kijk ik bij de Gaatkensplas nog even naar wat varens, waar toch wel wat leuke soorten staan, zoals tongvaren, steenbreekvaren en stijve naaldvaren!
Steenbreekvaren
In de polder is het even later nog erg rustig qua insecteneters, maar wel vliegen er wat ringmussen en aardig wat rietgorzen rond. Verder jaagt er nog een slechtvalk, rent een ree weg door de tarwe en komt twee keer een bruine kiekendief jagen vanuit de naastgelegen Rhoonse Grienden.

Vanavond ben ik vervolgens nog even in de Crezéepolder om te zoeken naar een engelse kwikstaart die daar nu enige dagen wordt geziene. Het duurt even, maar na een tijdje vind ik 'm gelukkig luid zingend, tussen de vele 'normale' gele kwikstaarten die er ook nog zitten. Waarschijnlijk heeft deze Engelse dus toch in het gebied gebroed. Leuk!
Man (boven) en vrouw gele kwikstaart
Engelse kwikstaart
In het gebied is het verder rustig, aangezien het hoog water is. Alleen de oeverlopers (wel 41!) zijn nog leuk om te zien, die overtijen met z'n allen boven op de hek. Een mooi gezicht!
Oeverlopers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten