woensdag 11 juli 2018

's Zomers rondstruinen

Afgelopen zaterdag was ik alleen 's ochtends in het veld, om in de Hoekse Waard voor de tweede keer dit zomerseizoen de akkerranden te inventariseren. Het leverde veel honderden zweefvliegen en andere mooie insecten op, maar verder toch niet heel veel spektakel. Een blik in de Crezéepolder was nog goed voor de eerste bosruiter van het jaar, en tussen de kieviten liepen gelukkig aardig wat juveniele exemplaren.
Bijtje in de Hoekse Waard
Ook afgelopen maandag, toen ik weer in de Crezéepolder was, kwam ik niet veel verder dan dat. Een leuke steltloper zit er dus helaas nog niet in, maar de 300 kemphanen die er momenteel zitten maken het toch wel erg leuk. Zeker als daar een afwijkend exemplaar tussen loopt dat ik al meerdere seizoenen op de Sophiapolder heb gezien. Leuk dat die zo herkenbaar is! Ook hoorde ik weer tientallen gouden sprinkhanen op de dijk, terwijl er tot mijn verbazing ook drie greppelsprinkhanen zongen. Een soort waarvan ik hier vijf jaar geleden één exemplaar aantrof, en daarna niet meer. Goed dus dat die terug is!
Afwijkende kemphaan
Gouden sprinkhaan
Gisterenavond was ik verder nog in Vinkel om vleermuizen te inventariseren, terwijl ik overdag nog druk bezig was om mijn afstudeeronderwerp in Rhoon (aan akkervogels) voor te bereiden. Desalniettemin was ik vanmiddag toch nog even buiten de deur, om de Sophiapolder weer eens te bezoeken. Dankzij de droogte is het immers heerlijk weer om buiten te zijn!

Op de Sophiapolder was het qua echte zeldzaamheden rustig, maar de lokale broedvogels maakten het leuk. Zo telden ik tientallen uitgevlogen visdieven en stormmeeuwen, wat het toch wel tot een succesvol seizoen maakt op het eiland. Ook was ik blij met een tweetal kuikens van kleine mantelmeeuwen, die dus toch weer op het eiland hebben gebroed. Verder zaten er nog ruim 300 kemphanen, meerdere jonge scholeksters (gelukkig!), ruim 100 kluten en een pontische meeuw.
Jonge scholekster
Bij het pontje zat verder, zoals elk jaar, weer een tiental sikkelsprinkhanen. Een prachtige soort uit het zuiden die in tegenstelling tot het zuidelijk spitskopje lang niet overal te vinden is. Mooi zijn ze overigens wel!
Sikkelsprinkhaan
Langs de Veersedijk vind ik nog zowaar een paar nieuwe huiszwaluwnesten, terwijl ik op het braakliggende terrein bij de Karwei moet constateren dat het seizoen voor de kleine plevieren totaal mislukt is. Er lopen nog maar twee oude vogels rond, en aangezien het veld recent als parkeerplaats is gebruikt zijn ook de laatste jongen en nesten verdwenen. Ook zonder die auto's was dat gebeurd denk ik, want op de steenvlakte leek niks te eten te zijn voor het jonge grut. Ten slotte kwam ik in het Baxpark in Ambacht weer een bekende geringde kokmeeuw tegen, twee winters geleden in Almere werd geringd en ook afgelopen winter in Ambacht zat. De eerste overwinteraars zijn wat dat betreft dus alweer gearriveerd, en alles wijst erop dat het broedseizoen erop zit. Desalniettemin is het heerlijk om in dit 's zomers weer zo rond te struinen!
Geringde kokmeeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten