vrijdag 3 februari 2017

Verloren van de roerdomp

Vandaag ben ik alweer thuis, dus het is vroeg weekend. Aangezien de auto voor de deur staat en ik nog een tweetal wintergasten op mijn IJsselmondejaarlijst wil zetten (roerdomp en baardman), besluit ik maar in te stappen en een rondje te gaan rijden. Een succesverhaal wordt het alleen niet echt vandaag.

De roerdomp bij de Jan Gerritsenpolder laat het wéér afweten voor mij. 't Is al de derde keer dat ik er deze winter kom en weer weet ik de roerdomp, dankzij z'n ongelofelijke camouflage, niet te vinden in het riet. Hij wint weer: 3-0. Leuk zijn nog wel de nodige cetti's zangers die hier zitten te tetteren en de sporen van familie bever die hier woont in een prachtig optrekje.
Werkgebied van de bever
Dan maar door richting de Rhoonse grienden voor baardmannetjes, maar ook dat ziet er in eerste instantie niet goed uit. Een groot gedeelte riet is al gemaaid en dat zijn ze ook nog volop aan het doen. Uiteindelijk hoor ik ze na een tijdje gelukkig toch pingelen in het, die is dus binnen! Ook hier weer veel zingende cetti's zangers, minimaal wel 4 exemplaren.

Op de terugweg kijk ik nog even over de dijk bij de roerdomp, maar weer laat hij het afweten: 4-0. De topper in het Waaltje zit daar overigens nog wel gewoon, terwijl de kuifeenden zijn doorgetrokken nu het ijs is verdwenen.'s Middags check ik in Rotterdam-Zuid nog wat locaties voor eventuele burgemeesters en de Poolse pontische meeuw die van de week werd gefotografeerd. Het zou toch leuk zijn als we die kunnen aflezen! Helaas zie ik geen van beiden, de burgemeesters lijken overigens ook gewoon op het strand te blijven hangen en niet met de zilvermeeuwen verder te trekken. Het zal me niet verbazen als ze daar het lootje gaan leggen de komende tijd, terwijl het in Rotterdam zo goed zou zijn voor die beestjes...
Hier ziet 'tie, die roerdomp
Met nog wel een geelpoot- en pontische meeuw rij ik de stad weer uit, ook een zilvermeeuw met een groene ring kreeg ik niet afgelezen... Zo winnen vandaag vooral de vogels van mij, maar ik zal 'm nog wel krijgen, die roerdomp.
Geringde zilvermeeuw (die me uitlacht...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten