dinsdag 14 februari 2017

Eurokannen in hartje Rhenen

In de omgeving van Rhenen vogel ik doorgaans heel weinig, ondanks dat ik tegenwoordig toch het vaakst in die hoek van het land zit. Binding met de regio hier heb ik echter een heel stuk minder, waardoor het toch wat onaantrekkelijker is om er even tussenuit te piepen, ondanks dat het best heel aardig vogelen kan zijn. Vanmiddag glip ik er nog wel even gauw tussenuit, omdat er al enige tijd een groepje Europese kanaries aan de rand van Rhenen zit.

Via een omweg fiets ik daar heen, zodat ik nog door het bos en een stuk langs de Rijn vogel. Het is overal echter rustig winters, met in het bos de gebruikelijke soorten als goudvink, appelvink, kuifmezen, grote lijster en erg veel sijzen, en langs de Rijn de standaard winterse grote zaagbekken. Op wat andere terreintjes struin ik nog even rond, maar dat levert nagenoeg niks op, dus dan maar op richting de 'Eurokannen'.

Bij aankomst hoor ik die op het braakliggende veldje, vlak naast het oude centrum Rhenen, gelijk zingen. Uiteindelijk blijken er inderdaad vier exemplaren rond te hangen, die zich mooi foeragerend laten bekijken! Een telescoop heb ik hier helaas niet, dus geen plaatjes van ze. Wel een mooie foto van het schitterende plekje dat ze gevonden hebben...
Hartje Rhenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten