maandag 6 februari 2017

Wie is er zo mysterieus als de roerdomp...

Vandaag ben ik nog in Ambacht en dus kan ik het vanmiddag toch niet laten om even de roerdomp bij Barendrecht te gaan bekijken. Nu de 5de keer moet het toch wel lukken zou je denken! Op de heenweg geniet ik nog even van wat ransuilen in het Develbos, maar dan gaat de auto toch snel richting de Heinenoordtunnel. In draf loop ik naar de rietkraag, ik moet en ik zal 'm nou zien ook.

Als ik arriveer zie ik hem in eerste instantie niet, maar wel een vrouw die wel heel geconcentreerd mijn kant op zit te kijken. Op wat geritsel in het riet voor me sla ik verder geen acht...

Na een paar minuten komt ze langs fietsen en zegt ze leuk dat de roerdomp dus vlak voor m'n neus zat. Alsjeblieft. Snel loop ik dus maar om, om vanaf de andere kant te kijken. Het duurt eventjes, maar dan komt opeens wat riet in beweging. Eindelijk zie ik dit mysterieuze beest door het riet sluipen.
Roerdomp als riet
Want een mysterieuze soort is de roerdomp wel bij uitstek. Jaren geleden hoorde ik mijn eerste in de Zouweboezem, samen met mijn opa en oma. Al hoempend in een uitgestrekt rietveld, de vogel zien was toen nog een ware droom. In 2008 zag ik eindelijk mijn eerste, en wel in Polder Sandelingen. Eerder was er toen eentje gefotografeerd in het gebied, en mijn broer en ik moesten 'm ook zien. Al struinend door het gebied langs de slootjes vloog het beest opeens vlak voor me op, uit de slootkant. Zo'n onvergetelijk moment, en daarna moesten we weer snel naar school.

Nu, zo'n 10 jaar later, zit ik weer naar een roerdomp te kijken. Meerdere heb ik er ondertussen al wel gezien, maar vooral toch wel gehoord. Want mysterieus blijven ze, en ook nu raak je hem soms even kwijt. Tot hij weer in beweging komt en al jagend, met zijn snavel schuin in het water, roerloos tot stilstand komt.
Roerdomp
Na van deze uitstekende jager genoten te hebben, hij ving namelijk ook de nodige visjes, loop ik nog even om en zie 'm dan vlak voor me in het riet. Hij drukt zich en kijkt me recht in de ogen, volledig vertrouwend op zijn schutkleur. En terecht. Wat een camouflage en een pracht die dit beest daardoor uitstraalt.
Roerdomp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten