maandag 26 augustus 2013

Sprinkhanen en geweldige purrentrek

De eerste paar uurtjes van de dag breng ik vogelend door. Ik loop over het veldje bij de Karwei, check de Sophiapolder met behoorlijk tegenlicht en ook de Crezéepolder komt aan de beurt. Bij elkaar levert het een aantal paapjes, twee groenpootruiters, ca. 40 lepelaars en als leukst een overvliegende visarend op!

Als de temperatuur dusdanig is gestegen dat de spitskopjes gaan zingen, ga ik met deze kleine sprinkhaantjes aan de slag in Crezéepolder. Naast de vele spitskopjes kom ik hier ook twee andere leuke soorten tegen, waarvan de eerste een gouden sprinkhaan is, en wel de eerste voor Hendrik-Ido-Ambacht! 

Gouden sprinkhaan
 De dijk loopt hier zo Ridderkerk in, dus probeer ik er ook maar gelijk eentje in Ridderkerk te vinden. Dat lukt niet maar wel hoor ik de eerste greppelsprinkhaan voor Ridderkerk zingen, ook leuk!

Greppelsprinkhaan
Na verder vanmiddag meer bezig te zijn geweest met de spitskopjes, zie ik dat het vanavond noordenwind is. Dat is altijd goed voor reigertrek en dus sta ik rond kwart voor zeven op de Gorzen. Helaas al te laat want een half uurtje eerder is de grootste groep purperreigers ooit langsgekomen, 51 exemplaren! Maar gelukkig komen er vanavond nog veel meer, en zie ik uiteindelijk 174 purperreigers langstrekken, van de in totaal 240 die worden genoteerd. een dagrecord! Voor de volledige telling zie hier.

Rond kwart voor acht stoppen de reigers met vliegen, en dan valt ons oog op twee bramenplukkende agenten in de Crezéepolder. Zij vermaken ons nog een half uurtje, maar dan besluiten we toch maar te gaan. Al met al was het een mooie dag met sprinkhanen en uiteindelijk nog schitterende trek van purren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten