dinsdag 23 juli 2013

Leuk zo'n eiland naast je 'dorp'

Vanochtend besluit ik eerst weer eens een kijkje te gaan nemen op de Sophiapolder. Daar blijken naast de duizenden kokmeeuwen nog wat oeverlopers, tientallen kemphanen en grutto's en twee bontbekplevieren te lopen, maar verder is het erg rustig.

Als ik vanmiddag echter door Ambacht fiets zie ik opeens overal kokmeeuwen. Een paar voetbalvelden liggen helemaal vol! Deze moeten wel afkomstig zijn van de Sophiapolder en door het hoge water hebben ze daar even niks te zoeken en gaan hier dus maar op een voetbalveld liggen.

Kokmeeuwen
Op het voeren komen helaas niet heel veel kokmeeuwen af van de voetbalvelden en ik zie dus ook geen geringde. Wel zie ik uiteindelijk vier geringde kleine mantelmeeuwen waarvan ik er twee kan aflezen. Leuk zijn verder nog een geringde visdief uit Alblasserdam en een geringde scholekster die geringd is in de Vogelklas.



Kleine mantelmeeuwen (L[W7] en L[N3]
Visdief 
Al met al toch weer een paar ringen maar het effect van de Sophiapolder op alleen al H.I.Ambacht is toch wel groot, aangezien er vast nog nooit zoveel meeuwen hebben gezeten als nu..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten