maandag 22 juli 2013

De leuke sprinkhanen zijn d'r weer!

Nadat ik afgelopen week aardig ziek ben geweest kon ik vandaag gelukkig weer naar buiten. Aangezien ik mijn profielwerkstuk over spitskopjes (sprinkhanen) ga doen ben ik maar gelijk gaan kijken of ze nu eindelijk actief waren. Afgelopen jaren waren ze dat al eind juni maar dit jaar dus een heel stuk later want in Polder Sandelingen hoorde ik dus vandaag pas m'n eerste van het jaar.

Vrouwtje gewoon spitskopje
Na het middageten besluit ik langs de Oude-Maas, bij Zwijndrecht, te gaan kijken hoe het dit jaar staat met de greppelsprinkhanen en gouden sprinkhanen. In totaal vind ik 4 greppelsprinkhanen waarvan de meeste weer op een andere plek dan voorgaande jaren, en ook weer twee gouden sprinkhanen. De laatste echter ook weer op een andere plek dan vorig jaar, toen ik deze als nieuw soort voor het eiland ook hier langs de Oude-Maas zag. 
Greppelsprinkhaan
Gouden sprinkhaan
Al met al dus toch weer leuk dat vooral de laatste weer op het eiland aanwezig is, en wie weet hoeveel er nog wel meer zitten op de dijken richting Hoogvliet?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten