donderdag 11 juli 2013

Geringde in Ambacht en Zwijndrecht

Weer een beetje aangestoken door die ringen van gisteren maak ik vanmiddag een flink rondje door Zwijndrecht en H.I.Ambacht. Na eerst even brood en nu ook weer kruimels (de kokmeeuwen zijn er weer!) gehaald te hebben besluit ik eerst richting Heerlijkheid te gaan, een soort van nieuw kasteel in Ambacht. Dit was altijd wel een leuke plek voor kokmeeuwen en tot mijn vreugde blijkt het ook een goede plek voor kleine mantels. Ik zie drie geringde exemplaren waarvan ik er twee af kan lezen.
Kleine mantelmeeuw W[BZ]
Kokmeeuwen zitten er ook weer, geen geringde ertussen maar wel een hele fraaie zwartkopmeeuw!


Zwartkopmeeuw
Aan de andere kant van het 'kasteel' zitten twee visdieven, en eentje blijkt geringd te zijn, en wel in 2008 op de Sophiapolder. Of de plek correct is weet ik niet, lijkt me logischer als de vogel aan de overkant, in Alblasserdam is geringd, aangezien het vijf jaar geleden op de Sophiapolder enkel grasland was...
Geringde visdief
In Zwijndrecht zie ik verder nog een bekende kleine mantelmeeuw (L[J1]) en lees ik ook een kokmeeuw af, en gelijk een gekleurringde Deen! Eentje met een metalen ring is met helaas te snel af.
Deense kokmeeuw
Bij de Waterbus lukt het me om een kleine mantel af te lezen met een metalen ring en dan bewaar ik het overige om bij de Karwei op een braakliggend terrein neer te gooien, om zo meeuwen te lokken. Dat levert wat leuke meeuwen op. Zo zie ik zilvermeeuw L[UN] die ik hier in april ook al had, en dus nog steeds hier ergens rond moet zwerven, of wellicht broedt hij aan de overkant op de loodsen?

Verder nog een Duitse en Nederlandse kleine mantelmeeuw met metalen ring en het leukst is eigenlijk wel een gekleurringde stormmeeuw. Op 3 juli hadden we 'm op de loodsen van Alblasserdam en konden we 'm dus niet af lezen, nu lukte dat gelukkig wel. W[EAFH], geringd als pul op de Moerdijk, heeft wellicht dus wel gebroed in Alblasserdam, erg leuk!
Duitse kleine mantelmeeuw

3 opmerkingen: