vrijdag 29 maart 2013

Ondanks de kou toch voorjaar!

Vandaag vrij een aangezien het officieel al voorjaar is besluit ik een flinke ronde op IJsselmonde te gaan maken. 'Officieel' staat er niet voor niks want zoals jullie wel weten was het ook vandaag weer bitter koud. Om half acht begon ik maar in Polder Sandelingen, er roept een waterral, er zwemt een groep van 15 slobeenden en een kleine plevier vliegt naar het noorden. Waalbos is goed voor twee bruine kiekendieven, een lepelaar, wat slobeenden, wintertaling, een geelpoootmeeuw en mij eerste gele kwikstaart van het jaar. Ook is aan het aantal witte kwikstaarten, watersnippen en graspiepers te zien dat het voorjaar er toch wel aan zit te komen.

Lepelaar
Langs de Devel zie ik mijn eerste roodborsttapuiten van het jaar en boven mijn hoofd is een mannetje bruine kiekendief druk aan het baltsen, en mooi gezicht! Het stuk langs de Oude-Maas levert naast een paar honderd krak-, kuifeenden en wintertalingen nog wat dodaarzen op maar verder is het erg rustig. In de grienden zitten wat matkoppen, er lachen wat groene specht en een havik vliegt over.

Bij de Kleine Duiker, ten zuiden van Barendrecht, loopt naast wat witte kwikken ook een tweetal roeken rond. De Oude-Maas levert ook het laatste stukje vrijwel niks op maar wel zie ik nog Cymyran Bay, een hoge snelheidsvaartuig dat er voor dient om bijvoorbeeld in geval van nood materialen naar een booreiland te brengen. Al deze wijsheid en nog veel meer kom ik te weten door een gesprekje met Joop Klaasman, een 'schepenspotter' die elke dag wel te vinden is op de Oude-Barendrechtse brug en daar van de zeeschepen geniet. Ik heb geluk met de Cymryan Bay want het schijnt, zo verteld hij mij, dat die dingen vrijwel enkel te zien zijn als ze zo proefvaren want als ze eenmaal hun werk doen zijn ze meestal op zee te vinden.


Cymyran Bay
 In de Zuidpolder loopt een tureluur rond en lees ik nog een geringde Nederlandse knobbelzwaan af. Bij de Jan Gerritsenpolder is het rustig en in de Carnisse grienden lopen 5 grutto's, 4 tureluurs en een watersnip hun kostje bij elkaar te scharrelen. Het water komt snel omhoog dus snel fiets ik richting het Klein profijt om daar nog het slikgebied te bekijken. Dat blijkt een goede keuze want er lopen naast twee witgatjes en ca. 14 tureluurs ook maarliefst 15 kleine plevieren rond!

Kleine plevier
Een bezoek aan slikplaatje bij de jachthaven van Rhoon blijkt even later ook een goede keuze want er lopen een kleine veertig tureluurs, een watersnip, kleien plevier en ook twee bontbekplevieren rond. In het riet zitten twee bruine kiekendieven en in de rietkraag lopen drie blauwborsten! De eerste voor mij weer van het jaar die, net als tjiftjaffen, wel al talrijk aanwezig zijn maar nog niet zitten te zingen. Verder komt er nog een havik een kijkje nemen, foerageren er een paar waterpiepers en is ook continue mijn eerste boerenzwaluw van het jaar aanwezig die ondanks de sneeuw rondjes boven het gebied blijft vliegen, een apart gezicht!
Havik
Bontbekplevier
Boerenzwaluw
Terug fiets ik door de polders en dat levert behoorlijk wat kwikken op. Zo zie ik enkele kleine groepjes en een groep van ca. 70 witte kwikken. Daartussen zie ik ook zo'n vijf rouwkwikstaarten lopen en m'n tweede gele kwikstaart van de dag. Bij een plasje lopen ook nog een tureluur, watersnip en 3 kleine plevieren rond.

Rouwkwikstaart
Gele kwikstaart
Watersnip
De buffelkopeend blijkt even later niet aanwezig op de Gaatkensplas en aangezien het al weer aardig laat is besluit ik hierna maar in één keer door te fietsen naar huis. Drie geringde knobbelzwanen houden me nog even op, net als een groepje witte kwikken met weer een rouwkwik. Hierna ben ik om kwart voor zes ben ik dan toch eindelijk thuis na een geslaagd dagje met toch alweer wat zomergasten, ondanks het winterweer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten