zaterdag 9 maart 2013

Natte middag op de Sophiapolder

Er waren weer grootste plannen om vandaag weer IJsselmonde te gaan bevogelen. Een blik door het raam en op de Buienradar leerde ons dat dat er helaas niet in zat. Na dus vanochtend niks gedaan te hebben vanmiddag met regenpak aan toch maar op pad gegaan. De Sophiapolder wil met slecht weer nog wel eens wat opleveren in deze tijd dus daar lag mijn bestemming. Het pontje vaart ook weer sinds kort maar omdat het opkomend tij is besluit ik eerst vanaf de dijk een blik te werpen op de polder.

Op het eiland zie ik al snel een flinke groep grutto's rondlopen op het weinig slik wat er nog is. Ik tel minstens 71 exemplaren waartussen ook enkele donkergekleurde exemplaren, IJslandse. Tijdens het scannen van de groep zie ik ook opeens een groepje van zeven kemphanen lopen, leuk! Het water stijgt behoorlijk snel dus ze vliegen af en toe op om naar een droog stuk te vliegen. Zo vliegt er even later ook opeens een klein steltje door m'n beeld, een bontje! Snel fiets ik een stuk naar het zuiden, waar de vogel ook heen vloog, en dan zie ik hem bij een paar kokmeeuwen staan. Het water stijgt echter nog steeds flink en de vogel is dan ook snel verdwenen. Samen met de kemphanen toch weer twee nieuwe voor mijn IJsselmonde-jaarlijst!

Sophiapolder
Verder zie ik vanaf de dijk de eerste lepelaar van het seizoen verkleumen, tientallen scholeksters, een tweede winter pontische meeuw en een drietal pijlstaart tussen de vele andere eenden. Omdat het water inmiddels het hele eiland bedekt heeft besluit ik maar een kijkje te gaan nemen op het eiland. Samen met een andere vrouw ben ik de enige die dat idee heeft vanmiddag en zo loop ik anderhalf uur rond in weer en wind. Dat levert het bekende paartje havik op, een tweetal ijsvogels en leuk is een groepje witte kwikstaarten en waterpiepers met daartussen een rouwkwikstaart. De vogel zit op enige afstand maar laat zich ondanks het weer nog aardig bekijken, fotograferen is een heel ander verhaal en ook niet te doen.
Sophiapolder
 Om half vier worden we weer opgehaald, kletsnat, maar voldaan met toch weer een paar leuke IJsselmonde-soorten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten