zaterdag 29 juli 2023

Nog meer zeldzame planten en zwartsprietdikkopjes

Voor werk moest ik afgelopen week nog een dagje in de Achterhoek zijn. Ook dat was natuurlijk weer een mooie gelegenheid om gelijk een rits aan nieuwe plantensoorten op te zoeken. Tot nu toe lukt het aardig om nieuwe plantensoorten altijd 'op de route' op te zoeken en ga ik zelden of nooit uitsluitend voor planten op stap. Al met al vooral een leuke bezigheid als je toch al in een regio komt waar je zelden komt. De dag leverde met name zeldzaamheden op nabij Lochem en Zutphen, namelijk heidemelkviooltje, bospaardenstaart, smalle beukvaren, grote bremraap, bleke teunisbloem, bergbeemdgras, vroege zegge en groot spiegelklokje.

Smalle beukvaren

Grote bremraap

Vroege zegge

Bleke teunisbloem

In Amsterdam zocht ik nog één van Nederlandse zeldzaamste planten op, misschien tegenwoordig wel de zeldzaamste: groensteel. Een varen die van nature voorkomt op vochtige bergwanden en waar Nederland in het meest westelijke deel van het verspreidingsgebied ligt. Nog één groeiplaats is bekend in Amsterdam, omdat in Groningen een tweede groeiplaats recent is verdwenen door restauratiewerkzaamheden. Ik wist dat de populatie in Amsterdam in principe niet toegankelijk is (wel vanaf het water goed te zien), maar toch besluit ik een poging te wagen. Dankzij iemand die daar bezig is kan ik echter toch op de kade komen om de plant te bekijken, toch leuk! 

Groensteel

Verder was het de laatste tijd druk met monitoring van planten en dagvlinders. Zeker omdat het weer behoorlijk wisselvallig is valt het niet mee om onder goede weersomstandigheden het werk te doen. Het lukte desalniettemin aardig en werd in de Vijfheerenlanden ook nog opgeleukt door een gewone grootoorvleermuis en grote vos die in een nabijgelegen bunker aanwezig waren. Leuke soorten om zo tegen te komen! 

Gewone grootoorvleermuis

Vanochtend checkte ik voor het eerst in lange tijd weer eens de Crezéepolder. Vooral ook voor grutto's, maar juli kan ook zomaar nog een leuke steltloper in het verschiet hebben. Het water was echter al hoger dan gedacht en grutto's waren dan ook nagenoeg afwezig. Een groepje groenpootruiters was al een eerste leuke waarneming en liet wel zien dat er wel wat trek geweest was. Niet veel later dook er ook opeens een duo kleine strandlopers op! Erg leuke waarneming van toch wel een zeldzaamheid hier, was dan ook de eerste waarneming dit jaar op IJsselmonde. 

Kleine strandloper

Daarnaast maakte ik vanmiddag nog een flinke ronde door het Waalbos, met name gericht op zwartsprietdikkopje. Deze kleine dagvlindersoort is de afgelopen jaren behoorlijk afgenomen op IJsselmonde, waarbij de soort West-IJsselmonde helemaal verlaten lijkt te hebben. Op het oostelijke deel van het eiland is de soort nog wel hier en daar aanwezig, maar lang niet meer zo talrijk als eerst. Aangezien het voorkomen in het grootste deel van het Waalbos nog onbekend is, leek het me goed om te kijken hoe groot de populatie daar nog is. En het bleek gelukkig mee te vallen en zeker elf zwartsprietdikkopjes kwam ik nog tegen, terwijl de weersomstandigheden niet eens heel ideaal was. Mooi nieuws dus! 

Zwartsprietdikkopje

De meeste exemplaren zaten op soorten als akkerdistel en jakobskruiskruid, mooi bloeiende planten die helaas geen goede naam hebben. Ze zijn echter dus wel van groot belang voor insecten, en dat bleek ook wel. Ook het sinusbeheer wat al enkele jaren in het gebied wordt uitgevoerd pleit voor zwartsprietdikkopje en andere graslandvlinders, want in de overgebleven stroken trof ik regelmatig vlinders aan. Ook hoorde ik nog op twee locaties spoorkrekels zingen, maar dat is sinds dit jaar niet echt bijzonder meer te noemen op IJsselmonde... 

Maaibeheer waarbij stukken worden overgeslagen loont! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten