woensdag 12 juli 2023

Zeldzame plantjes in Noord-Holland

Vandaag moet ik op Texel zijn om wat op te halen, en aangezien ik de laatste tijd weer mijn plantenlijst aan het bijwerken ben was het plan dat gelijk te combineren met wat zeldzaamheden in Noord-Holland. Om de dag optimaal te benutten fiets ik dus rond half zes het Noordhollands Duinreservaat in, waar de duinsabelsprinkhanen al volop aan het zingen zijn. Verder is het indrukwekkend om te zien hoe het bos hier in puin ligt na de recente julistorm, die hier echt flink heeft huisgehouden. In het duingebied heb ik een locatie van bottelroos die natuurlijk nog wel keurig overeind staat en snel gevonden is. Dat is overigens niet het geval met scherpkruid, een zeldzaam akkeronkruid met nog maar één bekende groeiplaats bij Heiloo. Ik moet een flinke tijd zoeken voor ik eindelijk de plant gevonden heb, mede ook omdat mijn zoekbeeld wat verkeerd was, maar uiteindelijk gelukkig gevonden! 

Bottelroos
Op Texel zie ik even later relatief makkelijk gestreepte greppelrus, walstroleeuwenbek en kale struweelroos, waarna ik weer volgens planning vrij snel het eiland af ben. Voordat ik aan het werk moet in Amsterdam fiets ik weer het Noordhollands Duinreservaat in (andere locatie), maar nu voor piramidevogelmelk waarvan meerdere exemplaren al mooi in bloei staan. Ten slotte zie ik in Engewormer mijn zevende en laatste nieuwe soort van de dag: dichtbloemig kweldergras. Een heel zeldzaam kweldergrasje die maar in één poldertje in Nederland van nature nog voorkomt, een gave soort! 

Piramidevogelmelk

Dichtbloemig kweldergras

Geen opmerkingen:

Een reactie posten