zaterdag 15 juli 2023

Middagje Sophiapolder

Af en toe bezoek ik de Sophiapolder, wat je eigenlijk veel vaker zou moeten doen. Het is een schitterende plek ook voor zeldzaamheden, maar lastig te bereiken en groot, dus je moet er wel even de tijd voor nemen. Zeker in het broedseizoen doe ik het natuurlijk wel vaker om ook het broedsucces enigszins te volgen en af en toe om te ringen. Vanmiddag was ik dus ook weer eens die kant op, omdat er nog de nodige kluten met een vervolglegsel bezig waren en er nog een late vestiging was van kokmeeuwen. Daarnaast blijft juli natuurlijk een goede tijd voor steltlopers.

Steltlopers zitten er dan ook  volop op het eiland, maar vooral vele honderden kemphanen en grutto's. Daartussen loopt helaas geen bijzonderheid en verder is het relatief rustig. Hier en daar hangt nog een tureluur rond, een wulp, twee regenwulpen en leuk voor het eiland is een groepje van vijf bosruiters.

Grutto's

Kemphanen

Ook lopen er zeker 800 kieviten, die met het opkomende water richting de Alblasserwaard vliegen. Daartussen zie ik zowaar ook een geringde vogel van mij lopen, maar die blijkt helaas niet af te lezen. Even later kom ik op de dijk bij de kokmeeuwenkolonie helaas nog wel de nodige dode steltlopers tegen, waaronder ook een kievit van mij uit Oud-Reijerwaard. Uiteindelijk vind ik ook nog vier kluten die ik dit jaar als kuiken op de Sophiapolder had geringd en bijna twintig dode kemphanen, waaronder een exemplaar wat dit voorjaar in Friesland werd geringd.

Dode kievit GXO4

In de kolonie kokmeeuwen blijken echter nog wel kuikens aanwezig en zo'n 20 volwassen vogels alarmeren erboven. De zwartkopmeeuwen die we eerder aantroffen hoor ik nu niet meer, maar op drie plekken op het eiland zie ik nog wel kuikens van kleine mantelmeeuwen. De visdiefkolonie is verlaten maar ook daar gelukkig geen dode kuikens, succesvol geweest dus. De tweede leg van de kluten blijkt helaas wel compleet mislukt en levende klutenkuikens kom ik niet meer tegen. Waarschijnlijk ook door vogelgriep. 
Met hoog water verzamelen vogels zich langs de dijk

Al met al was het weer een aangenaam en nuttig bezoek aan de Sophiapolder. Zoals meestal kan het ook nu niet zonder ook nog even naar de meeuwen gekeken te hebben, wat onder andere een fraaie adulte geelpootmeeuw oplevert en een in Duitsland geringde pontische meeuw. 

Geelpootmeeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten