zaterdag 29 juni 2019

Zeevogels, een kievitdip en huiszwaluwen

Afgelopen woensdag was ik voor mijn stage een dag de zee op, wat ook in juni toch niet heel saai bleek te zijn. We zagen enkele jan-van-genten, maar verrassend was ook een alk en een noordse pijlstormvogel die fraai langs de boot kwam! Leuk in juni! Donderdag was ik vervolgen weer druk op mijn stage, toen een grijskopkievit werd gemeld in Friesland. Nog nooit van deze soort gehoord, maar gezien de reacties van vele twitchers was het toch wel een goede soort... Heel veel zin had ik niet om richting Workum te gaan, en de tijd ontbrak me ook. Ondanks dat de vogel gisterenavond was opgevlogen, doen Laurens van er Wind, Erik-Jan Visser, Arjan Molenaar, Richard van Vugt en ik vanochtend toch maar een poging...
'Chum', voer voor zeevogels
Rond kwart over zeven komen we aan in het Friese land, en wat vogelaars betreft is er zo goed als niemand. Kemphanen, grutto's en veel kieviten lopen nog rond op de weilanden, maar de extreme dwaalgast uit Azië krijgen we op de oude plek niet gevonden. Dan zit er dus niet veel meer op dan te gaan zoeken in zuidwestelijke richting, waar de vogel gisteren verdween.

Na zo'n drie uur zoeken en de nodige kieviten en kemphanen gevonden te hebben, gooien we de handdoek in de ring. Het had zo mooi kunnen zijn, maar helaas. Met nog een enkele veldleeuwerik en een groepje overvliegende casarca's moesten we het doen. Wellicht de volgende keer toch maar gewoon gelijk gaan?!
Friesland...
Eenmaal thuis ga ik ondanks de hitte nog de huiszwaluwen van Ambacht tellen. Dat blijkt tegen de verwachtingen in weer een ongekend succes. Uiteindelijk tel ik maar liefst 196 nesten, wat betekend dat er weer 40 bij zijn gekomen in vergelijking met vorig jaar. Ook op nieuwbouwhuizen doen ze het goed en de Sophiapolder lijkt toch wel de sleutel van dit succes!
Huiszwaluwen laten ook sporen na...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten