woensdag 5 juni 2019

Weer 's een nieuwe soort: dwergaalscholver!

Gisterenochtend werd een vleermuisonderzoek in Alblasserdam nog opgeleukt door een roepende kwak, verrassend! Een bezoek aan de Crezéepolder, waar ik sinds lange tijd weer eens kwam, leverde vervolgens nog een groep van zeven casarca's op. Ook een aangename verrassing van deze typische zomergast. Het betrof overigens wel de grootste groep ooit ter plaatse op IJsselmonde. Niet verkeerd dus!
Casarca's
Na vandaag weer een bezoek aan het strand te hebben gebracht voor mijn stage, zie ik als ik thuiskom dat een dwergaalscholver is ontdekt in het Brabantse Keent. Een soort die nog hoog op mijn verlanglijstje staat, en aangezien ik geen verplichtingen heb besluit ik gelijk die kant op te gaan. Arne van Wingerden, Matthieu Plaissier en later ook Richard van Vugt rijden mee, waarna we rond kwart voor zeven de dwaalgast uit Zuidoost-Europa in beeld hebben. Wat een klein beestje!
Dwergaalscholver

Op een slikplaatje staat de vogel eerste rusten en te poetsen, maar later gaat hij ook zwemmen en zelfs flinke rondes vliegen. Hij laat zich dus van alle kanten bekijken. Een mooie nieuwe soort die nauwelijks groter blijkt dan de aanwezige kuifeenden...
Dwergaalscholver naast kuifeenden
In het gebied zelf horen we overigens ook nog een kwartel zingen, terwijl een zomertortel op de heenweg ook nog wel een leuke verrassing is. Zo zie je maar dat je tijdens een twitch ook weer leuke soorten tegen kan komen.
Plek dwergaalscholver

Geen opmerkingen:

Een reactie posten