dinsdag 25 juni 2019

Kuikens ringen en toch die zadellibel!

Afgelopen week was een diverse week, waarin ik gevarieerd bezig ben geweest. Een vleermuisonderzoek in Barendrecht leverde nog enkele nieuwe territoria van zwarte roodstaarten op, terwijl broedvogelonderzoek nabij Goudriaan niet verveelde met nog wat spotvogels en een zingende grauwe vliegenvanger. Ook een ringsessie op 19 juni, in het kader van mijn stage, in kolonie sterns in de Delta was erg leuk! We ringden veel grote sterns, maar ook de nodige dwerg-, noordse sterns en visdieven. Strandplevieren, een zeearend, wat casarca's en een overzomerende bonte strandloper maakte dat geheel nog wat aangenamer!
Grote stern
Dwergstern
Overigens lukte het me zelf in de Portlandpolder ook nog om wat jong grut te ringen. Daar kreeg ik nog twee flinke kievitkuikens te pakken, welke het hopelijk wel gaan halen. Leuk! Afgelopen zaterdag ben ik daarnaast het hele land doorgereden voor quick-scans, om bij gebouwen te bepalen of natuuronderzoek nodig was voor te verrichten werkzaamheden. Leuk werk, maar qua vogels leverde dat niet veel op...
Kievit
Ook vanochtend in alle vroegte ben ik weer aan het 'werk', om een wijkje in Ridderkerk vleermuisonderzoek te verrichten. Als het licht is geworden zit het werk erop, en ga ik al vogelend weer richting Ambacht. In Polder Oud-Reijerwaard tel ik nog wat huiszwaluwen, maar zie ik ook nog enkele kleine plevieren. Tevens blijken nieuw gegraven watergangen er geschikt uit te zien voor libellen! Ook voor zadellibellen, een soort waar momenteel een invasie van gaande is, lijkt de locatie wel geschikt...
Nieuwe watergang in Oud-Reijerwaard
Als de temperatuur vanmiddag aardig is gestegen kan ik het dus niet laten om die kant op te gaan, in de hoop natuurlijk op leuke soorten. Eén van de eerste libellen die ik zie na aankomst is een vuurlibel, wat laat zien dat het inderdaad een goede plek is. Uiteindelijk zie ik wel zo'n 20 exemplaren van deze soort die sterk toeneemt op IJsselmonde. Ook blijken veel zwervende heidelibellen aanwezig en zie ik ook nog een tengere grasjuffer.

Echter, ook de keizerlibellen zijn aanwezig en natuurlijk met name de talrijke grote keizerlibel. In een flits zie ik echter ook opeens een mannetje zuidelijke keizerlibel. Erg gaaf! In 2011 vond ik de eerste voor IJsselmonde, maar sindsdien zijn de waarnemingen van deze soort toegenomen. Toch leuk om er ook hier weer eentje te treffen, en later laat hij zich gelukkig een stuk beter zien!

Na een eerste rondje zonder zadellibel doe ik toch nog maar een tweede check. Nu of nooit! En het blijkt 'nu' te worden, want opeens zie ik een verdachte libel rondvliegen bij een graspol middenin het water. Het exemplaar blijkt daar volop eitjes aan het afzetten te zijn, en het is inderdaad een zadellibel! Wat een knaller en fantastisch dat is het gelukt! Door de afstand lukt het me niet om een plaatje te maken, dus ik sein in ieder geval anderen in. Een grote keizerlibel waardeert het exemplaar echter niet zo, en gaat er al snel achteraan. Opeens ben ik het exemplaar dan ook kwijt en helaas lukt het me niet meer om 'm terug te vinden. Ook anderen treffen het exemplaar later op de dag helaas niet meer aan. Hopelijk dat als de eitjes uitkomen dat er nog een kans ligt?!

Naast het libellenfeest was de plek ook opmerkelijk goed voor sprinkhanen. Het uiteindelijke aantal van elf zingende greppelsprinkhanen verraste met wel het meest. Deze soort zat op IJsselmonde tot nog toe uitsluitend langs de rivieren, dus hoe de exemplaren hier terecht komen is me dan ook een raadsel. Desalniettemin wel leuk natuurlijk om de uitbreiding van deze fraaie sprinkhaan te volgen!
Greppelsprinkhaan
Vanavond hebben Lauren van der Wind en ik nog de kolonie visdieven op de Sophiapolder geteld, wat vanuit de lucht met een drone verrassend goed bleek te werken. Zeker zo'n 50 paartjes zijn aanwezig, een mooi aantal! Direct volgend op de telling maak ik nog een ronde voor ransuilen, wat in de Gorzen een vliegvlug jong oplevert. In het Waalbos vind ik geen nieuwe territoria meer en zijn het enkel wat sprinkhaanzangers en een veenmol die voor enige afwisseling zorgen. Toch leuk! 
Ransuil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten