zaterdag 1 juni 2019

Glanskop, boomklever en spotvogel in de netten!

Vanochtend staat weer een ringochtend in Meijendel op het programma met Maarten Verrips. Voordat ik daar ben, teken ik in de Waalhaven eerst nog enkele zingende zwarte roodstaarten in... Op de zaterdagen is het gelukkig een stuk stiller dan doordeweeks in de havens, wat het toch wat makkelijker maakt.

Eenmaal in Meijendel blijkt het een prachtige ochtend te worden. Niet alleen wat betreft het weer, maar ook de soorten zijn leuk! Zo hangt al snel een jonge glanskop in het net. Een soort die ik in 5 jaren nog steeds had gemist in Meijendel, maar nu eindelijk een keer wordt gevangen als ik aanwezig ben. Leuk! Het witte vlekje op de snavel, een goed kenmerk voor glanskop i.v.m. matkop is mooi te zien!

Glanskop
Verder zit naast de baan ergens een nestje boomleeuweriken, gezien het vele voeren van de ouders, maar het nestje krijgen we niet gevonden. Maar niet getreurd, want in de laatste ronde hangen weer twee leuke soorten in het net: een spotvogel en zelfs een boomklever! Spotvogels vangen we met enige regelmaat tijdens de najaarstrek, maar vermoedelijk is dit ook nog wel een doortrekkende vogel.
Spotvogel
Boomklevers vangen we eigenlijk nooit, en dat betreft voor mij dan ook een nieuwe handsoort. Wat een prachtige vogel zo in de hand, maar fraaie vlekken op de staartpennen. Kleine details die je in het veld al snel over het hoofd ziet.

Boomklever
 Voor de totalen zie hier.

Het is prachtig weer (wel een beetje warm), dus eenmaal thuis stap ik weer snel op de fiets om een grote ronde te maken en zodoende wat onderbelichte gebieden op te zoeken. Die vind ik met name aan de zuidkant van Rotterdam. Ik kom zelfs op enkele plekken waar ik nog nooit ben geweest. Dat gebeurt niet vaak op IJsselmonde! Kleine akkertjes waar nog zomaar wat gele kwikstaarten of ringmussen zouden kunnen zitten, maar helaas. Ook scholeksters kom ik niet veel tegen en ook kneuen lijken rondom het Zuidelijk randpark erg schaars. Ook goed om te weten! Een enkele bosrietzanger kan ik instippen, maar de leukste verrassing is nog wel een zingende goudhaan met jong. Een schaarse broedvogel op IJsselmonde waarvan elk territorium telt, leuk! 
Een 'onbekend' akkertje voor mij - Rotterdam-Zuid
Op de terugweg fiets ik via Barendrecht, waar ik in de Zuidpolder het paartje grote karekiet nog aantref. Gaaf! Eén van de ouders zie ik ook met voer of takken slepen, een goed teken dat hier echt gebroed wordt! Een libel die hier in de rietkraag gaat zitten blijkt verrassend genoeg ook nog een vuurlibel te zijn. Een leuke afsluiter van de dag die op steeds meer plekken op IJsselmonde opduikt tegenwoordig.
Vuurlibel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten