maandag 20 mei 2019

Woestijnplevier!!

Vanochtend ben ik weer vroeg op het Slufterstrand bij de Maasvlakte, om geringde grote sterns af te lezen voor mijn stage. Het is behoorlijk nat en mistig weer, maar grote sterns zitten er gelukkig ook. Tijdens het lopen over het strand valt mijn oog echter opeens op een plevier. Op het strand lopen normaal veel drieteenstrandlopers en bontbekplevieren, maar als ik m'n kijker erop zet is het toch wel duidelijk dat het wat anders is. Het eerste wat me te binnen schiet is: woestijnplevier!! Uiteraard ga je dan toch wat twijfelen en bedenken wat ook alweer de kenmerken waren, want hoe zat dat ook alweer... Even later verplaatst hij zich en gaat bij een paar strandplevieren staan, die toch wel heel fors kleiner zijn. Kan dus niet missen!!
Woestijnplevier (rechts) met strandplevier
Snel geef ik de waarneming door en na een half uurtje komen de eerste vogelaars aan. Dan breekt een waar kat-en-muis-spel los op het strand, want de vogel is heel erg schuw en vliegt het hele strand over. Het is nog een geluk dat het slecht weer is (met weinig mensen), maar toch is hij soms verrassend lang uit beeld om plotseling weer op te duiken.
Woestijnplevier
Als ik zelf weer bezig ben met de grote sterns, blijkt uiteindelijk om kwart voor 12 de plevier te zijn gevlogen, maar hij is toch nog door de nodige vogelaars gezien. Het is dan ook geen slechte soort en pas het 18de geval in Nederland. Beter dan ik had verwacht! Ook in Zuid-Holland is het pas het vierde exemplaar, waarvan ik er eentje eerder zag in 2011 in Hoek van Holland.

Onderweg naar huis check ik bij Barendrecht nog een stukje van IJsselmonde, wat toch weer een territorium zwarte roodstaart en een oeverzwaluwkolonie oplevert. Vervolgens rijd ik snel door richting de Sophiapolder, waar het met opkomend tij weleens spannend kan worden met steltlopers. In deze tijd van het jaar trekken ten slotte veel bontbekplevieren en andere steltlopers door naar het noorden, waar zomaar wat zeldzaams tussen kan zitten!

En bontbekplevieren lopen er, uiteindelijk zie ik er 65 die door het opkomende water gedwongen worden op een paar slikplaatjes te gaan staan. Een prachtige groep! Daartussen zit uiteindelijk één steenloper en nota bene ook nog een groep van vier zilverplevieren! Met name de steenloper blijft toch een erg goede soort op IJsselmonde, met jaarlijks slechts een enkel geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten