zaterdag 25 mei 2019

Purperreigernest, 'Orpheus', zwarte roodstaarten en wat dies meer zij

Het was de afgelopen dagen heerlijk om veel buiten te zijn, en dat heeft dan ook het nodige opgeleverd! Op IJsselmonde lukte het niet om nog wat leuks te vinden tussen tientallen bontbekplevieren, maar wel dook er nota bene een tweede zingende grote karekiet op. Deze keer in de Zuidpolder, die ik na een avondje vleermuizen nog hoorde zingen. Erg gaaf!! Een broedvogeltelling in de Alblasserwaard was ook variërend met zingende spotvogels, een territoriale grauwe vliegenvanger en als leukste wel een broedende purperreiger! Die vind je niet elke dag... Ook vlogen de bruine korenbouten volop rond, een prachtige libellensoort!
Purperreigernest
Bruine korenbout
Deze week kon ik ook eindelijk mijn eerste orpheusspotvogel op de Zuid-Hollandlijst zetten. Een exemplaar zat namelijk te zingen bij Oostvoorne, in het Geuzenbos. Hij liet zich gelukkig prachtig zien en horen, want het was alweer even geleden dat ik überhaupt deze zuidelijke soort in Nederland zag. Leuk en leerzaam dus! Ook voor mijn stage was ik natuurlijk dagen buiten, waaronder ook een bezoekje viel aan de kolonie grote sterns. Fantastisch om daar rond te neuzen, schitterend!
Zwartkopmeeuw
Ondanks dat ik de hele week buiten te vinden was, stond ook vanochtend de wekker weer om 04:30. In het kader van de inventarisatie van schaarse soorten op IJsselmonde, wil ik vanochtend een groot deel van de havens in kaart brengen voor zwarte roodstaarten. Daar zouden er aardig wat van moeten zitten, en dat blijkt ook na 4,5u fietsen. Dan heb ik uiteindelijk 14 territoria van zwarte roodstaarten gevonden, maar daarnaast ook nog enkele scholeksters, kneuen en holenduiven in kunnen stippen.
'Zwarte roodstaarthabitat'
Naast deze soorten heb je in de havens niet veel, alleen nog meeuwen. En die zitten dan wel weer op vele plaatsen, met name de stormmeeuwen. Een wegberm is voor de kleine, prachtige meeuwtjes al genoeg om een nest te maken, en dat doen ze ook! Kleine mantelmeeuwen broeden met name geconcentreerd in één kolonie op het Shell-terrein, terwijl van zilvermeeuw slechts een enkeling aan het broeden is.
Broedende stormmeeuwen
Als ik het grote westelijke deel van de havens helemaal onderzocht heb, blijkt dat de monniksgier die gisteren boven Groningen vloog in een boom zit op de Sallandse Heuvelrug. Aangezien ik rond het middaguur weer een excursie moet leiden gaat me dat niet lukken, dus ik doe nog twee 'MAS-tellingen' in het Waalbos om akkervogels te monitoren. Veel zijn er al verdwenen, maar ik tref nog wel de nodige kieviten en tureluurs met jongen, en in het Waalbos zingen nog twee veldleeuweriken. 

De excursie op het Eiland van Brienenoord, die uiteindelijk de hele middag in beslag neemt, resulteert nog in een holenduif, ijsvogel, zwarte roodstaart en geelpootmeeuw, maar blijkt ook qua libellen niet slecht. Bij een klein poeltje zie ik namelijk platbuik en azuurwaterjuffers. Leuke soorten op IJsselmonde! 

's Avonds doe ik ten slotte nog een controle in de Ambachtse bermen voordat deze gemaaid gaan worden. Deze staan er weer prachtig bij en gelukkig zijn veel bermen erg kruidenrijk. Het maaien en afvoeren heeft toch wel resultaat. Het leukste resultaat van de avond is echter wel de vondst van een oeverzwaluwkolonie op een bouwterrein. Hopelijk gaat het lukken om deze te beschermen... 
Oeverzwaluwkolonie
Al met al weer een goed gevulde, maar ook nuttige zaterdag die weer veel nieuwe inzichten heeft opgeleverd! En die monniksgier, tja, dat doet me niet zoveel meer... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten