zaterdag 18 mei 2019

Leuke ringactie in de polders van Rhoon

Afgelopen week heb ik me vermaakt met grote sterns langs de kust, maar ook kon ik nog de nodige schaarse broedvogels van IJsselmonde intekenen. Zo kwam ik bijvoorbeeld de eerste jonge kleine plevieren weer tegen. Vandaag heb ik me daarentegen weer eens vermaakt met het ringen van vogels in Polder het Buijtenland van Rhoon. Bij de Rhoonse Baan, in de noordkant van de polder, is een groot ruig terrein waar ik vanochtend met Niels Godijn een paar mistnetten opzet. We hopen zo de nodige broedvogels te kunnen ringen, die we later wellicht weer tegen gaan komen in de maatregelen in de akkers. Het blijkt een succesvolle ochtend te zijn!

We beginnen relatief laat op de ochtend en het duurt even voordat de netten staan, maar uiteindelijk is het erg vermakelijk met de nodige grasmussen, rietzangers en tjiftjaffen. Daarnaast zorgen een putter en een vrouwtje roodborsttapuit nog voor de nodige afleiding. Een leuke diversiteit aan soorten!
Putter
Roodborsttapuit
Tijdens onze ringactiviteiten merken we ook een zingende bosrietzanger op die nota bene al geringd is! Die moeten we dus wel vangen, en na een gerichte actie lukt dat gelukkig ook. Het blijkt een bosrietzanger die in 2017 als 1kj is geringd in Stolwijk. Erg leuk om deze nu als territoriale vogel in dit gebied te hebben!
Bosrietzanger uit Stolwijk
Na deze geslaagde ringactie proberen we in de Portlandpolder nog kuikens van een paartje scholeksters te vinden. Ook dat gaat gelukkig erg goed, en we kunnen twee mooie kuikens ringen. Hopelijk gaan deze exemplaren het halen om vliegvlug te worden! De afgelopen jaren lukte dat vaak wel op deze locatie, waar de scholeksters de dijk oplopen, dus wie weet!
Scholeksters

Geen opmerkingen:

Een reactie posten