zaterdag 30 maart 2019

Holenduiven en andere schaarse broedvogels

Dit jaar is het doel om op IJsselmonde van een aantal schaarse soorten alle territoria in te stippen. Daarvoor maak ik vanochtend een grote ronde door de Zwijndrechtse Waard, wat veel nieuwe territoria oplevert! Zo kom ik de nodige groene specht en kleine plevieren, maar ook opvallend veel holenduiven tegen. Een soort waar we maar een slecht beeld van hebben, maar eigenlijk algemeen verspreid is. In een boomgaard tref ik uiteindelijk wel zeven territoria bij elkaar! Een leuke verrassing!
Holenduif
Verder zingen in het Waalbos nog zeker twee veldleeuweriken, maar ook hoor ik twee zwarte roodstaarten bij twee boerderijen. Leuk! De nodige scholeksters en kieviten stip ik in, maar ik kom ook nog een enkele roodborsttapuit en zowaar ook nog een ringmus tegen. Naast deze broedvogeles zijn ook nog enkele wintergasten aanwezig, zoals een groepje waterpiepers dat ik tref. Al met al een leuk afwisselende rond voor een project wat hopelijk nog veel gaat opleveren!
Waterpiepers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten