zaterdag 9 maart 2019

't Was de moeite!

In het voorjaar ringen op VRS Meijendel doe ik doorgaans niet zoveel, maar aangezien ik vandaag de tijd en zin heb, besluit ik eens een poging te wagen. In maart is kans op soorten als bonte strandloper en witte kwikstaarten, dus toch wel de moeite waard om wat te proberen! Vooral werk voor het slagnet dus, maar gelijk na aankomst zet ik ook nog wat mistnetjes op voor het geval dat het heel saai gaat worden.

Al snel hoor ik de eerste witte kwikstaart overkomen, als ik uiteraard nog niet voorbereid ben. Het blijft niet bij die ene, want niet veel later landt een kwikstaart op de netrand. Met de verrekijker erop is het gelijk duidelijk dat het om een prachtig mannetje rouwkwikstaart gaat! De vogel blijft eerst enige tijd op de rand zitten en is dus niet te vangen, maar zodra hij opvliegt weet ik 'm te 'slaan' en heb ik snel in de handen. Wat een prachtige vogel!

Rouwkwikstaart - 2k man
Het blijkt een 2kj vogel, wat goed te zien is aan een ruicontrast in de staart. Daar zitten nog juveniele staartpennen die zijn leeftijd verraden.
Rouwkwikstaart - 2kj man
Later op de ochtend vang ik ook nog een prachtig mannetje witte kwikstaart. Ironisch genoeg is dat een soort die ik nog nooit ving op dit ringstation, in tegenstelling tot rouwkwikstaart die ik al eens eerder in de handen had hier.



Witte kwikstaart - 2kj man
De netjes waren ook nog goed voor wat 'normale' soorten en zorgen uiteindelijk voor acht gevangen vogels vandaag, ondanks de stevige zuidwestenwind. 't Was de moeite! Voor de totalen zie hier.
Koolmees

Geen opmerkingen:

Een reactie posten