vrijdag 29 maart 2019

De eerste grote sterns en een stadse 'papduiker'!

Vanochtend was het plan om voor het eerst richting de zandplaten te gaan nabij Renesse en de Maasvlakte. Voor mijn stage bij Bureau Waardenburg ga ik daar de komende tijd onderzoek doen naar grote sterns. Voordat ik word opgehaald maak ik eerst nog een rondje in de Crezéepolder, waar ik de aantallen broedvogels instip. Zo zijn er weer volop kleine plevieren, tureluurs, kieviten en scholeksters aanwezig en is het een drukte van belang! Ook zitten in de randen veel waterhoenen, leuk!
Scholekster en kieviten
Waterhoen
Nadat ik ook nog langs de Pruimendijk de akkers heb afgezocht, met bitter weinig kieviten en een paartje scholekster, ga ik met mijn begeleider richting de Delta. We komen de eerste grote sterns tegen en het beloofd een mooie tijd te gaan worden op het strand!
Grote sterns
Eenmaal daar aan het vogelen komt het bericht me ter ore dat er een papegaaiduiker is gevonden in Dordrecht! Dat is me nog al een vreemde plek voor deze zeevogel! Eenmaal thuis aangekomen ga ik dus nog maar snel door, omdat hij nog op mijn Zuid-Hollandlijst ontbreekt. In 2016 zag ik daarentegen al wel een keer een papegaaiduiker langs Camperduin, eigenlijk zoals het hoort... Maar deze mag ik natuurlijk ook niet missen.
De plek...
En dat blijkt ook niet lastig te zijn, want bij aankomst in het wijkje is de vogel snel gevonden. Apart, zo middenin de wijk! Hij zwemt actief door het slootje, maar iets vangen lijkt hij niet te doen. Hoe die hier terecht is gekomen is natuurlijk een groot raadsel, maar het feit dat hij ook wat stookolie in zijn veren heeft pleit toch wel enigszins voor wilde herkomst... In dat geval is hij vermoedelijk over de Oude-Maas, langs IJsselmonde, gekomen. Maar we zullen het nooit weten...
Papegaaiduiker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten