zaterdag 23 maart 2019

Zwerven over IJsselmonde

Vanochtend loop ik vanaf half 8 door de Zegenpolder bij Rhoon, om te kijken hoe het erbij ligt en of er misschien nog wat vangbare Roodborsttapuiten of Rietgorzen zitten. Dat blijkt helaas tegen te vallen, maar ondanks dat is het niet saai in de polder. Zo tref ik nog steeds op enkele plaatsen veldleeuweriken aan en zwerven enkele groepjes kneuen door de polder. Een zingende veldleeuwerik hoor of ik zie helaas niet, zou het nog gaan lukken dit jaar?!

Hierna vervolg ik mijn route naar de havens van IJsselmonde. Het plan is om dit jaar het voorkomen van enkele schaarse broedvogels op IJsselmonde in kaart te brengen. Daar vallen ook soorten onder als zwarte roodstaart en scholekster, die ook in de havens nog tot broeden weten te komen. Zo weet ik diverse paartje scholeksters in te stippen, waaronder ook een Belgisch exemplaar. Leuk, zo'n geringd individu!
Scholekster uit België
Verder blijken de kolonies weer bezet door stormmeeuwen en kleine mantelmeeuwen, zie ik op een tweetal schoorstenen de lokale slechtvalken rondhangen. Dat zijn maar kleine beestjes op die machtige torens...
Slechtvalk
Heel veel meer soorten dan Heggenmussen, Houtduiven en wat Krakeenden zit er echter niet in de havens, maar toch zit overal wel iets qua vogels... Een wandelingen door het dorpje Pernis levert overigens ook nog wel geschikt biotoop op voor ringmussen, maar de soort zelf blijkt er helaas niet te zitten. Dat had natuurlijk zomaar gekund!

Op de terugweg stop ik nog even in Polder Oud-Reijerwaard, waar grote percelen braak liggen, wachtend om bebouwd te worden. Deze voormalige tuingronden gaan in de toekomst worden ingepikt door de veiling, maar nu blijkt het nog in trek bij weidevogels. Op de vochtige graslanden blijken zeker wel 30 paar kieviten een territorium te hebben en zie ik vele vogels op het nest liggen. Goed nieuws!
Kievitnest in het landschap
Ook zitten op de velden nog veel watersnippen, met daartussen ook nog een tweetal bokjes. Dat zijn uiteraard doortrekkers, terwijl enkele kleine plevieren en tureluurs wellicht wel een broedpoging gaan wagen. Iets om in de gaten te houden!
Uitgestrekte velden in Oud-Reijerwaard
Eenmaal thuis aangekomen stap ik nog even op de fiets richting de Volgerlanden, waar op een braakliggend veld volop werkzaamheden aan de gang zijn. Een boomleeuwerik die daar vorig jaar een territorium had zit er dit jaar dus niet meer in, maar wel tref ik nog 34 kneuen. Een mooi aantal! Leuk zijn ook nog enkele paartjes holenduif en helemaal interessant is een groep van 14 ringmussen die ik tref in een klein wijkje. Een soort waarvan ik dacht dat die al lang verdwenen was als broedvogel in Ambacht, maar wellicht toch niet?! Het veld bij de Karwei blijkt ten slotte ook weer bezet door de nodige kleine plevieren. Prachtige beestjes!
Kleine plevier
Vanavond doe ik ten slotte nog een poging om weer eens waterpiepers te ringen op de slaapplaats in de Devel. Samen met Matthieu Plaissier zet ik een drietal netten op, maar waterpiepers blijven helaas uit de netten, ondanks dat nog steeds zeker 15 exemplaren in het riet invallen. Uiteindelijk vangen we slechts één vogel, een rietgors. Maar wel een hele leuke, namelijk eentje met een Franse ring! Een mooie afsluiter van een afwisselend dagje zo, al zwervend over het eiland...
Rietgors uit Frankrijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten