vrijdag 22 maart 2019

Volop weidevogels in het Waalbos!

Vanmiddag heb ik de tijd en gelegenheid om weer eens richting het Waalbos te gaan. Aangezien ik weer woonachtig ben in Ambacht, kan ik dit gebied en andere mooie gebieden op IJsselmonde weer wat vaker bezoeken! Het blijkt weer heerlijk thuiskomen in het aangelegde recreatiegebied. In het gebied kom ik weer tientallen paartjes kieviten tegen die druk bezig zijn met baltsen of al op de eieren zitten. Zeker zo'n 15 kieviten zie ik broeden. Prachtig! Kennelijk zijn de boompjes nog laag genoeg en verder ligt het er prachtig bij. De greppels staan vol met water. Mede ook dankzij het goede werk van Staatsbosbeheer met betrekking tot het waterpeil!
De ijsbaan blijft voorlopig ook nat voor de weidevogels!
Kievitnest
Naast de vele kieviten zitten ook verspreid door het gebied weer meerdere paartjes slobeend en tureluur. Deze lijken nog net wat minder ver te zijn dan de kieviten en ze vliegen nog de hele polder door. Op één locatie klimt ook weer een veldleeuwerik luidkeels zingend omhoog. Prachtig! Geweldig dat deze soort ook dit jaar weer aanwezig blijkt te zijn. Wie weet hoeveel territoria er dit jaar zullen zijn? Opmerkelijk is ook het aantal van vier paar scholeksters. Drie meer dan vorig jaar, dus dat zou mooi zijn als die gaan broeden in het gebied!
Prachtig natte weilanden
Naast al die broedvogels zitten echter ook nog tientallen smienten en wintertalingen in het gebied, wat er toch op wijst dat de zomer nog niet helemaal is gearriveerd. Ook stoot ik nog ruim 50 watersnippen en een bokje op. Ook een teken dat de voorjaarstrek in gang is!
Smient
In het Waalbos blijkt gelukkig dus ook dit jaar nog genoeg te beleven. De komende weken hoop ik wat tijd vrij te kunnen maken om het allemaal een beetje te volgen hier. Toch wel een uniek gebied zo, met natuurlijk prachtige soorten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten