maandag 8 april 2019

Rustige stranden en veel broedvogels tellen

Afgelopen week ben ik voor het eerst veel op het strand geweest om grote sterns te tellen. Veel zijn er nog niet teruggekeerd, maar het was uiterst vermakelijk. Ook door de aanwezigheid van andere soorten als strandplevier, slechtvalk en drieteenstrandlopers was het zeker niet saai.
Drieteenstrandlopers
Duitse strandplevier
Slechtvalk
Zaterdag heb ik daarnaast weer een ronde gemaakt voor broedvogels op IJsselmonde, met weer de nodige veldleeuweriken en nieuwe plekken voor kneuen, groene specht, cetti's zangers en holenduiven. Ook kwam ik nog enkele dodaarzen tegen, wat wellicht weer eens een broedgeval zal betekenen op Oost-IJsselmonde. Dat zou leuk zijn!
Tureluur
Kievit
IJslandse grutto
Ook vanochtend maak ik weer een rondje voor broedvogels, wat zowaar twee zingende matkoppen oplevert in het Develbos. Een leuke verrassing, want deze soort doet het eigenlijk alleen goed langs de Oude-Maas! Ook vanavond was ik overigens weer bij de Devel te vinden, maar nu voor een poging om nog waterpiepers of slapende gele kwikstaarten te vangen. Het lukt van beide soorten helaas niet. De aantallen zijn ook laag. Wel vliegen nog enkele rietvogels in het net zoals een sprinkhaanzanger, rietzanger en roodborsttapuit. 
Sprinkhaanzanger
Rietzanger
Na de vangactie rijd ik nog een rondje door de polders, wat me zowaar nog twee kerkuilen en een ransuil oplevert! Zo blijkt de vogeldiversiteit van de Zwijndrechtse Waard toch telkens weer verrassend hoog, wat het aantrekkelijk maakt om te vogelen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten