donderdag 11 oktober 2018

Nachttrekkende veldleeuweriken!

Wanneer je het hebt over vogels die in de nacht actief zijn, zullen ongetwijfeld meestal gelijk de uilen in de gedachte opspringen. Nu is dat natuurlijk waar, maar vele andere vogels zijn ook actief. Dan heb ik het met name over trekvogels. In de nachten kan massale trek optreden van zangvogeltjes, maar nu blijkt er maar één zangvogel te zijn die je 's nachts ook kan vangen en ringen op geluid: de veldleeuwerik! In goede treknachten kunnen de vangsten aardig oplopen, dus in de Zegenpolder moest dat ook maar geprobeerd worden! 

Nu draai ik tijdens het uilenvangen ook geluid van veldleeuwerik, maar nu is toch ook wel de tijd aangebroken dat ze trekken. Voor de schemer vang ik nog een tiental graspiepers dat op de vogelakkers foerageert, maar als de duisternis invalt komt de spanning. Zullen de leeuweriken komen? En misschien ook nog wel een uil? 

Al snel hoor ik de eerste koperwieken, zanglijsters en even later ook roodborsten en veldleeuweriken overtrekken. Ze vliegen dus wel. Na een tweetal uren hangt er dan ook inderdaad een veldleeuwerik in de netten. Erg leuk om deze soort zo 's nachts te vangen! Uiteindelijk lukt het me ook nog om een tweede exemplaar van een ring te voorzien. Mooi! 
Veldleeuwerik
De lucht betrekt en dus om 00:00 ruim ik op. Dat blijkt maar goed ook, want er komen stevige buien aan. Gelukkig voor middernacht dus nog die leeuweriken gevangen. Hopelijk gaat het volgend jaar ook gebeuren dat deze prachtige soort hier weer in de zomer bivakkeert. Dat zou toch wel erg mooi zijn! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten