woensdag 31 oktober 2018

Een velduil in de netten!!

Vandaag was ik de hele dag druk bezig met m'n scriptie en allerlei andere zaken. Ik had eigenlijk geen tijd om wat mee te pikken van de bizarre trek van rode wouwen over Nederland. Bij telpost Kinderdijk werden er bijvoorbeeld ruim 20 gezien, ongekend! Deze roofvogel trekt doorgaans vooral door Oost-Nederland, dus de groepen in het westen zijn erg uitzonderlijk. Wellicht een gevolg van het feit dat het goed gaat met de soort in Zweden. Daar komen ze waarschijnlijk vandaag namelijk.

 Desalniettemin maak ik vanavond nog wel wat uren vrij om weer eens een vangpoging te wagen in de Zegenpolder. Het was de hele dag mooi weer, dus ik ga er gemakshalve ook vanuit dat dat vanavond het geval is. Als ik rond half 9 de netten aan het opzetten ben begint het echter te druppelen. Ai... Toch ga ik maar door want de roepjes van o.a. koperwieken en zanglijsters geven toch aan dat er wel trek is van vogels. Dus vast ook van veldleeuweriken! Het zou leuk zijn om er daar een aantal van te vangen. Én een uil natuurlijk.

Het blijft echter lang rustig, maar gelukkig wel wat droger. Vogels blijven echter uit, dus rond 00:30 loop ik richting de opstelling om het af te gaan breken. Vanuit de verte zie ik echter al een grote lichte vlek in de netten hangen. Bingo! Na een snelle sprint (de vogel mag niet ontsnappen) sta ik even later een uil uit het net te halen. Een snelle blik leert met dat het een velduil is. Helemaal gaaf! Deze uil wordt nauwelijks gevangen in Nederland en deze vogel zal waarschijnlijk afkomstig zijn uit Scandinavië. Ze kunnen wel duizenden kilometers trekken.

Velduil

Op basis van de kleedkenmerken blijkt het te gaan om een jong vrouwtje. Een vogel die dus nog maar een paar maanden rondvliegt. Maar wat een soort om zo te zien. Heel erg gaaf!
Velduil
Overigens hingen er ook nog twee veldleeuweriken in het net. Ook leuk, maar ze vallen toch in het niet bij die uil.. Als de vogels weer losgelaten zijn en ik weer bij de netten kom blijkt de accu van de speakers leeg. Tijd om te gaan dus, maar met een prachtige vangst!
Veldleeuwerik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten