vrijdag 21 september 2018

Vermakelijke ochtend aan zee

Voor vandaag stond al enige tijd een stevige wind (7 bft) in de voorspelling. De richting was wat variabel, maar uiteindelijk zou die toch wel west worden vandaag. Dat betekent dat het leuk kan worden aan zee, en zo zat ik dan ook om 8:00 met Hans Bossenbroek op de Tweede Maasvlakte. Voor zeetrek ga ik toch nog graag IJsselmonde af... Genieten, als het vliegt tenminste...

En dat duurde wel even vanochtend. Al vrij vlot hadden we al wel een grauwe pijlstormvogel, wat natuurlijk een prachtig beest is. Een broedvogel uit Argentinië en nu dus onderweg om te gaan broeden. Voor hem is het nu lente... Vanaf 10:00 gaat het echter wat beter vliegen, zodat we uiteindelijk op 10 grauwe pijlen uitkomen. Een mooi aantal!

Grauwe pijlstormvogel
De noordse pijlen vliegen wat minder, maar uiteindelijk zien we daar ook nog vijf exemplaren van. Dezen komen doorgaans prachtig voorlangs. De jagers deden het vanochtend overiges rustig, maar met tien kleine, drie grote en vooral een prachtige adult middelste jager hoor je mij niet klagen. Vooral die laatste blijven schitterend in hun volwassen kleed. Het duurde jaren voordat ik 'm voor het eerst zag, maar het blijven voor mij toch wel de mooiste. Deze was ook nog in het broedkleed, dus met prachtige verlengde staartpennen in de vorm van lepels.
Grote jager
Een vaal stormvogeltje of een ander extraatje zat er overigens verder niet in, maar alle zeesoorten zijn natuurlijk uiterst vermakelijk. En dat was de ochtend dus ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten