donderdag 6 september 2018

Morinelplevieren én een ortolaan!

In eerste instantie was ik niet van plan vandaag naar de Zegenpolder te gaan, maar omdat het de afgelopen dagen lekker liep ga ik toch maar. Wellicht lukt het me om nog een paar vogeltjes te vangen. Zo ben ik dus pas rond 9u in de polder en als ik wat paapjes naar mijn netjes leidt schrik ik opeens op door een zachte roller. Het klinkt van ver, maar het klinkt toch verdraait veel op morinelplevieren! Snel grits ik m'n opnameapparatuur uit m'n zak en scan ik de lucht af. De roepjes hoor ik niet meer, maar wel zie ik nog net drie plevieren een halve kilometer verderop invallen. Het zal toch niet...

Ik haast me gelijk die kant op en inderdaad lopen er gewoon zomaar drie morinelplevieren op de akker! Fantastisch! Deze prachtige steltlopers uit het hoge noorden trekken in hele lage aantallen door, maar duiken vrijwel alleen op standaardplekken langs de kust op. Heel erg gaaf om deze nu dus hier te vinden, want het is ook nog eens een nieuwe voor m'n IJsselmondelijst! Snel contact ik enkele vogelaars uit de buurt en niet veel later sta ik niet meer alleen. Na een belletje ben ik alleen de vogels opeens kwijt. Uiteindelijk blijken ze tijdens het bellen over me heen gevlogen te zijn, terwijl ik dat niet zag. Op de opname is het echter ook mooi te horen... 
Morinelplevier
Omdat ik nog wat netjes heb staan kan ik niet bij de vogels blijven, en loop dus snel weer naar de andere kant van de polder. Daar lukt het me nog om een blauwborst te vangen, maar terwijl ik de netten opruim hoor ik opeens een ander gek roepje. Een ortolaan! De vogel zie ik gelijk aankomen en ik weet nog net twee roepjes op te nemen. Hij valt in in het maïs, maar met Dave van der Spoel lukt het me even later niet om de vogel terug te vinden. Jammer! Maar toch bizar om deze twee knallers voor IJsselmonde zo een uurtje na elkaar te vinden!

Vanavond ga ik met Laurens van der Padt en Laurens van der Wind nog even terug naar de polder. Wanneer de plevieren niet lopen vallen ze niet op en zijn soms echt onvindbaar. Bizar wat een schutkleur deze fraaie juveniele vogels hebben.
Morinelplevier
Een zoektocht met een mannetje of tien naar de ortolaan heeft even later geen succes. Het mag voor het succes van vandaag uiteraard niet baten! Ongekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten