donderdag 20 september 2018

Een handsoort en nuttig (leuk!) werk

Deze week ben ik weer enkele dagen wezen vangen in de Zegenpolder. Mét succes, want naast een enkel paapje lukt het met ook om nog twee witte kwikstaarten te vangen! Een nieuwe handsoort voor me nota bene, aangezien dat nooit lukte om die te vangen in Meijendel. Forse beesten zo in de hand!
Paapje (vrouw)

Witte kwikstaart
Andere waarnemingen in de polder waren niet erg spectaculair. De gebruikelijke overvliegende boompiepers en goudplevieren, zeg maar.

Overigens kon ik me ook nog nuttig maken als ZZP'er, door een controle in Zwijndrecht uit te voeren voor het maaien van de bermen. Aangezien het al laat in het seizoen is leverde dat niet gek veel op, maar een aantal plantensoorten waren niet onaardig en het lukte me om ook een heelblaadjesboorvlieg te vinden! Een zeer zeldzame soort, maar ik vermoed dat er jaren overheen gekeken is...
Kleine majer
Heelblaadjesboorvlieg
Verder was het vanavond één van de laatste avonden met vleermuizenonderzoek dit seizoen. Ook wel lekker dat dat weer voorbij is, maar het was rustig vanavond. Daarom ook nog even genoten van een struiksprinkhaan die bezig was eitjes in de stam van een linde te leggen. Een prachtig gezicht!
Struiksprinkhaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten