maandag 12 oktober 2015

Weer 2 mooie soorten in de Crezéepolder!

Deze week ben ik vrij onder het mom van studieverlof, en vandaag had ik gelijk maar al afgesproken met Laurens van der Padt om weer eens een ronde te maken op IJsselmonde, om de week maar goed te beginnen! We starten op de bult voor een trektelling, maar een half uurtje taaien we af want er vliegt helemaal niks. De Crezéepolder moet er nu dus maar aan gaan geloven!
De Gorzen
Rondom de gegraven geul liggen nog tal van braakliggende stukken in alle soorten en maten: droog, nat, lage en hoge vegetatie, van alles staat wel ergens iets. Genoeg vogels zitten er dus ook, met name graspiepers, kneuen, putters, wat waterpiepers, tientallen watersnippen met daartussen nog 10 bokjes, een mooi aantal!, wat veldleeuweriken, een witgatje en als hoofdprijs toch wel een ijsgors die we twee keer tussen de graspiepers opstoten. Dit was pas de tweede waarneming van een ijsgors aan de grond op IJsselmonde na de bizarre paar dagen in 2010 met de eerste ijsgorzen, een strandleeuwerik en een geelgors op IJsselmonde! De ijsgors is alleen lastig en even later kunnen we 'm met de gearriveerde Hans Bossenbroek niet meer terugvinden. Een velduil die we bij de zoekactie opstoten is wel een mooie troostprijs voor Hans, wat een fraai beest!!
Velduil             ©Laurens van der Padt
Hierna fietsen Laurens en ik nog richting de Galgenplaat, Polder Sandelingen en Waalbos, maar het is overal erg rustig en verder dan nog een groepje zwarte mezen komen we dan ook niet. Maar goed, al met al toch weer een mooie dag zo met voor mij nog 3 nieuwe voor de IJsselmondejaarlijst (naast ijsgors en velduil ook nog keep), waarmee ik kom tot de 172 soorten, nog ver van mijn record van 184 verwijderd, waar Laurens van der Wind met zijn 181 soorten overigens gevaarlijk dichtbij in de buurt is gekomen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten