dinsdag 9 december 2014

Leuk meeuwenmiddagje op IJsselmonde

Aangezien ik deze week vrij ben heb ik vanochtend een rondje gefietst door H.I.Ambacht en Zwijndrecht voor kokmeeuwen. Dat leverde wat standaard wintergasten op maar ook weer een nieuwe 1kj uit Litouwen.

Vanmiddag besluit ik even de auto te pakken om nog richting Barendrecht en Rotterdam wat te vogelen. In de Zuidpolder is al enige tijd een nonnetje aanwezig, een soort die zonder vorst echt lastig is op het eiland, maar tot mijn frustratie is die uitgerekend vandaag vertrokken. Een aantal wintertalingen laten zich nog wel bekijken, ook fraaie eendjes natuurlijk.
Wintertaling
Hierna rijd ik maar door richting Heijplaat, waar ik op en nabij de vuiloverslag nog 2 Nederlandse zilvermeeuwen, een Nederlandse kokmeeuw en een Noorse grote mantelmeeuw aflees. Verder zit er ook nog een 1kj pontische en 2kj geelpootmeeuw, leuk!
Geelpootmeeuw
Nederlandse zilermeeuw W[0X]
Elders in de Waalhaven tref ik in een groepje kokmeeuwen zowaar al de 2de Engelse kleurring van de winter. Afgelopen winter hadden we er geen één in Rotterdam-Zuid, maar nu dus alweer twee.
Engelse kokmeeuw Y[2AAB]
De Afrikaanderbuurt mag je in zo'n rondje natuurlijk niet overslaat. Ondanks een geringde zilver- en 2 kokmeeuwen is het een 2kj pontische meeuw die de show steelt. In de Kop van Zuid tref ik hierna nog een andere 1kj pontische meeuw en 2 geringde zilvermeeuwen.
2kj pontische meeuw
1kj pontische meeuw
Al met al nog een aardig leuke middag op IJsselmonde, en uiteraard weer met meeuwen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten