vrijdag 6 april 2012

Uurtje Texel

Toen de plannen gisterenavond gemaakt werden voor vandaag kwam opeens de melding van de brilzee-eend op Texel door die aanwezig was in de Mokbaai. Dit schitterende mannetje was ook al in 2009 en 2010 op Texel aanwezig maar toen zag ik geen kans deze soort te zie. Daarom stonden Rick Schonewille, Hugo Moerman, Herman vd Brand en ik om half acht op de boot naar Texel in afwachting of de vogel nog ter plaatse zou zijn.

Vanaf de pont zag ik m'n eerste grote sterns van het jaar en zagen we nog een middelste zaagbek, wat rotganzen en eiders. Toen we onder het geschreeuw van de grote sterns, het 'gezang' van eiders en de zang van een rietgors de dijk langs de Mokbaai omhoog waren gelopen kon het zoeken in de baai beginnen. Gelukkig duurde dat maar heel kort want na enkele seconden vond ik de brilzee-eend in een groepje eiders en was met schitterend licht erg gaaf te zien, super!!


Brilzee-eend
In de Mokbaai zien we verder nog een eenzame zilverplevier, wat bontbekplevieren, rosse grutto's, enkele pijlstaart en natuurlijk de vele grote sterns. Bij de Horsmeertjes lopen we nog even rond wat enkele zingende blauwborsten en een zingende roerdomp oplevert maar verder is er niet veel te beleven dus staan we iets voor negen weer in de rij voor pont.

Ook in de rest van Noord-Holland en omstreken is weinig te beleven maar we vogelen nog even in de buurt van De Putten bij Camperduin. Dat levert nog een mannetje rouwkwikstaart, keep, gele kwikstaart en mijn eerst tapuiten van het jaar op.

Om een uur of één ben ik weer thuis met een schitterende brilzee-eend tijdens een uurtje Texel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten