zaterdag 11 juni 2011

Leuk nestje en rode wouw!

Vanochtend regende het eerste wat en het was dan ook pas half elf toen ik op de fiets stapte. In de Polder Sandelingen zwom alweer de eerste kuifeend met jongen en opvallend genoeg zwom er heel de tijd een mannetje tafeleend bij. Zou die met het vrouwtje gepaard zijn zodat we nu leuke hybriden krijgen?




Kuifeend, tafeleend en pulli
Verder zingen er nog de nodige bosrietzangers en jaagt er een paartje bruine kiekendieven boven het gebied.

Hierna verplaats ik me richting Waalbos waar nog steeds de kieviten om de oren vliegen en verder zit er nog een kleine plevier, een tureluur en wat mannetjes kuifeend. De vrouwtjes zullen waarschijnlijk op de eieren zitten en over enkele weken met hun jonge grut in de sloten zwemmen.

Aan de andere kant van het gebied zagen we gisteren al een kleine plevier wegrennen op het pad en nu let ik dus extra goed op en met resultaat. Zodra ik hem weg zien rennen fiets ik naar de plek toe en zo vind ik mijn eerste kleine plevieren-nest met 4 eitjes inbegrepen. Het is dat het gebied helemaal niet in gebruik wordt genomen door recreanten want zo heel handig is het nou ook niet om je nest op het pad te leggen;)


Nest kleine plevier
In het gebied vliegen verder nog 4 tureluurs, een aardige groep kieviten waarvan de meeste jonge van dit jaar, er lopen wat gele kwikken en de tapuit van gisteren zit er ook nog steeds. Als ik een aardige bui aan zie komen stap ik gauw op de fiets richting huis. Onderweg noteer ik nog een paar gele kwikken en ook de huismussen noteer ik omdat we proberen zoveel mogelijk huismussen op de kaart in te tekenen op IJsselmonde.

Tapuit
Boven de akkers jagen wat bruine kiekendieven en opeens zie ik wat hoger in de lucht nog een rover. Kijker erop 'Rode wouw'!!! De vogel glijdt af naar ZW en verdwijnt achter de bomen. Gauw fiets ik naar een open plek maar kan tot mijn grote teleurstelling de vogel niet meer terugvinden... Inmiddels begint het te regen maar het kwaad is al geschied. Na tien minuten water geabsorbeerd te hebben kom ik drijfnat thuis..

Tureluur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten