maandag 27 juni 2011

Libellen en ander gewemel

Vandaag zou ik naar mijn opa en oma gaan fietsen in Leerbroek om daar tot woensdag te blijven. Als ik om half zeven zie dat er gisteren een kwartel in de Crezéepolder was gehoord fiets ik er toch gauw nog even heen. Helaas laat de vogel zich niet horen en ook later op de dag is hij door anderen niet meer gehoord. Er zaten nog een paar gele kwikstaarten maar verder was het erg rustig.

Om ongeveer half negen fiets ik weg van huis om zo'n 35 kilometer langs de A15 richting een gebiedje nabij Arkel te fietsen waar voor mij twee nieuwe libellen zitten, de bruine korenbout en de plasrombout. De lange weg wordt opgevrolijkt door de vele zingende krassers, ratelaars, bruine sprinkhanen en gewone spitskopjes die in de berm zitten. Tussen Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam hoor ik opeens een andere soort sprinkhaan. Gauw rem ik en als ik afstap blijkt het om de greppelsprinkhaan te gaan, deze schitterende soort is voor mij nieuw en laat zich geweldig bekijken. In totaal tel ik op dat stuk zo'n 18 zingende beesten, gaaf!!


Greppelsprinkhaan
Hierna kom ik om een uur of tien aan bij het bewuste gebiedje in Arkel waar ik wordt ontvangen door een luidzingende bosrietzanger en het zoeken naar de libellen kan beginnen. Eerst zie ik nog wat gewone oeverlibellen, bruin- en bloedrode heidelibellen en na iets van een uur vind ik opeens 2 bruine korenbouten bij elkaar. Als ik deze aan het bekijken ben zie ik ook opeens een plasrombout. Mission completed!! Helaas lukt het me niet de beesten vast te leggen dus verlaat ik zonder foto's het gebied.


Onderweg naar mijn opa en oma zie ik nog een purperreiger, koekoek, grauwe vliegenvanger, ooievaars en de nodige sprinkhanen. Op de boerderij aangekomen ga ik eerst maar weer eens de boerenzwaluwen tellen. Ik kom uit op 12 nesten waarop een deel van de zwaluwen al weer bezig is met hun tweede broedsel. Op andere plaatsen staan de zwaluwen op uitvliegen of zijn al uitgevlogen.


Boerenzwaluwen
Hierna stap ik weer over op de insecten. Op en rond het erf zitten erg veel kustsprinkhanen en bruine sprinkhanen maar ook zie ik enkele gewone spitskopjes. Wat libellen betreft zie ik een azuurwaterjuffer, lantaarntjes en een vroege glazenmaker!


Kustsprinkhaan
Mijn oom die nog op de boerderij woont had afgelopen vrijdag een stuk land van ongeveer 2 morgen  (1 bunder (hecatare) is gelijk aan 7 hont en 6 hont is gelijk aan 1 morgen) eengemaaid en hoopte op zaterdag, zondag en maandag goed weer zodat hij dinsdag zou kunnen hooien. Zaterdag en zondag was het echter erg slecht weer met in ieder geval geen zon. Omdat er voor dinsdag zware buien waren opgegeven nam hij het zekere voor het onzekere en kwam er maandagavond een grootpakpers. Die zat echter al tot elf uur vol want alle boeren hadden hetzelfde.

Vanavond dus maar iets eerder het land ingegaan wat nog een paartje grutto's, de nodige kieviten, scholeksters, bruine kiekendief, regenwulpen en een purperreiger opleverde. Om een uur of tien zag ik in een rij knotwilgen wat bewegen en kwam er een steenuil voor de dag. Het bleek een jong te zijn en even later zag ik er nog één. Eén van de drie paartjes heeft dus sowieso met succes gebroed! Even later zie ik ook een oudere vogel. 


Steenuil
Ik hoop eigenlijk nog op kwartels omdat er nog een grote stuk land 'vast' staat ('vast staan' betekent dat er dit jaar nog geen vee op is geweest en het nog niet gemaaid is, het gras is dus erg lang). Helaas hoor ik geen kwartel maar wel beginnen er na een tijdje verschillende veenmollen te snorren. Deze sprinkhanensoort is eigenlijk alleen 's nachts actief en komt voor in vochtig grasland en laat zich meestal alleen horen. 

Om een uur of twaalf komt de grootpakpers en is ongeveer een half uur bezig. Hierna gaat de 'chauffeur' door naar nog een andere boer om hierna nog bij zichzelf thuis te gaan persen. Als hij hiermee klaar is gaat hij wat eten en komt om kwart over zes het erf weer op om de pakken te wikkelen nadat hij een nacht heeft overgeslagen. En die leraren maar mopperen op hun slechte rooster.... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten