donderdag 2 juni 2011

IJsselmondevogelen met avondtwitch

Vanmiddag zet ik koers naar de Oude-Maas. In de ruigtes nabij de Veerplaat zingen wat bosrietzangers, blauwborsten, rietzangers, grasmussen en een koekoek en uit de wilgen klinkt de roep van een havik. Een mannetje roodborsttapuit kijkt vanaf zijn hoge punt naar een jagende bruine kiekendief en maakt dat hij wegkomt.

Bosrietzanger
Hierna vervolg ik mijn route langs de Oude-Maas tot de Oude-Barendrechtse brug waar ik me een beetje een vreemdeling voel tussen die vele zonnende mensen en fietsers. Hierdoor zie ik ook niet zo heel veel een bij de brug kan ik de zomertortels weer niet vinden. Of zijn ze gewoon weg???

Bij de plasjes in de Zuidpolder is het een drukte van jewelste als het de kluten betreft. Er lopen in totaal 4 gezinnetjes met 4, 4, 3 en 1 pulli. Vooral de kuikens laten zich erg leuk zien en komen soms erg dichtbij wat de ouders meestal niet zo leuk vinden.. 



Pulli van kluten 
Hierna fiets ik verder naar de bouwdok die op één klein plasje na helemaal is uitgedroogd. Bij dat kleine plasje loopt een paartje kluten met een jong kuikentje en ik denk zomaar dat dat jong het niet gaat redden. Verder lopen er ook nog 2 kleine plevieren rond. Langs de Oude-Maas zitten er in het wilgenstruweel de nodige rietgorzen, een matkop en gekraagde roodstaart. Bij het haventje alhier kan ik net zoals bij de Oude-Barendrechtse brug ook geen zomertortels vinden. Toch wel vreemd!

Op de Gaatkensplas is de buffelkop weer verdwenen en langzaam zet ik weer koers richting huis. Bij de Oude-Barendrechtse brug neem ik toch nog even een kijkje maar verder dan 2 nachtegalen en een glassnijder (libel) kom ik niet. Hierna fiets ik nog even door het Develbos en Waalbos maar veel noemenswaardige dingen levert dat niet op. 

Glassnijder
Als ik thuis ben zie ik dat er een roodmus bij het Oostvoornse meer is gezien en m'n vader wil wel een keer rijden! Nadat Jan is ingestapt rijden we en om acht uur komen we op de plek aan. We lopen naar de plek van de pijl toe en dan horen we mijn 310de soort het 'please to meet you' zingen. Eerst zit hij nog op een aardige afstand in een struikje maar dan komt hij opeens naar het fietspad gevlogen en gaat op vijf meter bij ons vandaan boven in een struik zingen. Ondanks dat het geen mooie adult is het echt genieten. Super!!


Roodmus

Plek van de Roodmus, Jan links, ik rechts
Hier nog een filmpje van Jan:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten