woensdag 22 september 2010

De trek begint weer!!

Vanochtend had ik op school de eerste twee uur gym. Het was buitengym dus opletten geblazen. En gelukkig niet voor niks de hele gymles omhoog gekeken. Om ongeveer 10 voor negen kwamen er twee kruisbekken luid roepend over. Erg leuk!! Verder vlogen er nog wat graspiepers, zanglijsters en aalscholvers over. Uit school was het windstil en warm dus er was aardig thermiek. Terwijl ik naar ons huis aan het fietsen was scoorde ik dan ook eerst een ooievaar met een torenvalk en een bruine kiekendief en later nog 2 ooievaars samen en twee buizerds. De ooievaars zijn erg leuk, en zeker op IJsselmonde waar ze niet broeden.

Thuis aangekomen gelijk weer naar buiten gegaan en naar Polder Sandelingen. Daar vlogen vanmiddag nog wat torenvalken, een schitterende boomvalk, een groep van 38 kieviten en 6 sperwers over. Verder zaten er in het gebied nog steeds een zomertaling net als gisteren en eergisteren, 2 paapjes, een tapuit en er vlogen nog aardig wat graspiepers over. Hierna naar Heerjansdam gereden naar de tennisbaan. In een grote groep mezen aldaar zat een matkop, welke ik daar nog nooit had gezien en een gekraagde roodstaart. Beide vond ik erg leuk. Hier had ik ook nog een overvliegende boomvalk en op een akker 4 gele kwikstaarten ter plaatse.

Toen ik hier uitgekeken was nog even naar een wijkje in Rijsoord gegaan wat nog erg leuk bleek te zijn ook! Er zaten maarliefst 3 zwarte mezen in een den en liet zich uitzonderlijk fraai bekijken. Echt super! Ik werd hier echter gebeld door Jan dj dat hij een bonte vliegenvanger had langs de Veerse dijk. Dat is aan de andere kant van Hendrik-Ido-Ambacht. Gelijk erheen gefietst maar helaas samen met hem niet meer terug kunnen vinden. Wel zagen we nog wat heggenmussen en tjiftjaffen.

Als ik weer thuis kom vliegt er een schitterende groep van 18 kruisbekken laag roepend over. Super!!


Heggenmus
Fotograaf: Jan de Jong

Geen opmerkingen:

Een reactie posten