woensdag 28 juli 2010

Lachsterns in de Kop van Noord-holland

Vanochtend net als elke andere ochtend weer naar de zee gegaan. Gisteren leverde dat nog een vrouwtje roodborsttapuit, een spotvogel en 5 kruisbekken op in de duinen en 9 drieteenstrandlopers over zee. Vandaag echter had ik 5 mooie Jan-van-genten die overvlogen, 16 overvliegende bergeenden, 2 zwarte zee-eenden en 2 drieteenstrandlopers. Ook was er nog een zwartkopmeeuw ter plaatse op het strand.


Zilvermeeuw

Vanavond zijn we nadat we onze vader lief hadden aangekeken naar Noord-Holland gereden voor lachsterns. De plek waar we heen moesten was de Korte Ruigeweg. Toen we daar aankwamen stond daar al een vogelaar uit Leiden die 10 minuten geleden daar een voorbij foeragerende lachstern had. Toen we er een tijdje stonden en de nummers hadden uitgewisseld zouden wij ergens anders gaan zoeken. We waren nauwlijks weg of we werden gebeld dat er eentje tussen de meeuwen was ingevallen. Wij dus gelijk terug en toen mooi een adult in zomerkleed kunnen bewonderen. Erg gaaf en zeker omdat hij nog nieuw voor mij was. Verder zaten er bij dit bollenveldje ook nog wat kemphanen, 2 witgatjes, een grutto, lepelaar, wat kluten en nog een paar bergeenden. Op een akker liepen ook nog mooi twee patrijzen. Deze lachstern zorgde ervoor dat mijn lijst nu op 288 staat en dat we een prettige terugreis hadden.

2 opmerkingen:

  1. ik weet niet of dat het aan mijn of aan de foto ligt maar ik vind dat hij wel erg donkere vleugels heeft voor een zilvermeeuw.

    Gr bastiaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Bastiaan,

    Komt door de lichtval want het was toch echt een zilvermeeuw!

    Groeten,
    Cornelis

    BeantwoordenVerwijderen