maandag 15 augustus 2022

Weer eens op de Maasvlakte: roodpootvalk!

Als het alweer half augustus is, dan is het de hoogste tijd om weer eens een bezoekje aan de Maasvlakte te brengen. Vanaf deze tijd van het jaar kan dat zomaar leuke verrassingen opleveren als draaihals of sperwergrasmus, en elk jaar blijkt het toch weer leuk en succesvol om regelmatig dit haventerrein te bezoeken. Vanochtend kijk ik eerst nog even op de Westplaat voor waterrietzangers, maar omdat er aardig wat regen overtrekt levert dat niet meer dan wat rietzangers op. Rustig ga ik maar richting de Vuurtorenvlakte, waar ik het op gemak de bosjes uitkam en ook een stuk langs de Oude Stuifdijk afloop.

Vuurtorenvlakte

Ondanks dat het nog vroeg in het seizoen is, is het zeker niet saai en zitten er aardig wat vogels in de bosjes. Fitissen, bonte vliegenvangers, enkele braamsluipers, de eerste paapjes en tapuiten, een rietzanger en een overvliegende goudplevier zijn zo de soorten die me het grootste deel van de ochtend bezig houden. Aangezien de Prinses Maximaweg (parallelweg op de Tweede Maasvlakte) dicht is, kunnen de bosjes op de 'buitenste ring' niet gecheckt worden. Vandaar dat ik nog maar even richting wat oude plekken ga, maar vanuit de auto valt mijn oog op een opvallend valkje tussen de torenvalken. Snel keer ik en ik kan de auto gelukkig ergens kwijt langs de weg en blijkt mijn vermoeden juist: roodpootvalk! 

Roodpootvalk

Dit najaar is waarschijnlijk door de aanhoudende oostenwind een ware invasie van de broedvogel uit Zuidoost-Europa op gang gekomen. Vooral in Scandinavië zijn vele jonge roodpootvalken gezien, maar ook in met name Noord-Nederland doken de afgelopen dagen overal exemplaren op. Echt zuidelijk waren ze nog niet gekomen, maar het zat er wel in dat ze dat ook gingen doen. Toch wel een zeldzame soort die de dag zeker goed maakt. Hij laat zich vanaf de weg schitterend zien, waarbij die zich vooral bezig houdt met het pesten van andere torenvalken om hun gevangen muizen af te pakken. Een leuk gezicht! 


Roodpootvalk

De rest van de Maasvlakte levert niet veel meer op, waarna ik nog de Strypse Wetering, Beninger Slikken en de Wolvenpolder op Voorne-Putten langs ga. Leuke moerasgebieden waar zomaar eens een zeldzame steltloper op kan duiken. Niet vanmiddag helaas, maar met o.a. tientallen casarca's en kemphanen, bosruiters, bontbekplevieren, geelpootmeeuw en pontische meeuw is het leuk vogelen. 

Casarca

's Avonds bezoek ik in Ambacht nog even een fluiter in een hondenparkje, waarvan er deze dag op IJsselmonde bijna tien exemplaren zijn ontdekt. Opmerkelijk, aangezien dit pas de eerste najaarsgevallen op IJsselmonde zijn! Wat precies de oorzaak is van de hoge aantallen fluiters (maar ook bonte vliegenvangers) is een beetje gissen. In ieder geval speelde het mee dat er overal volop is gezocht vandaag, maar wellicht soorten met een goed broedseizoen achter de rug? Fluiters was voor mij in ieder geval een nieuwe voor de Ambachtlijst! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten