zaterdag 13 augustus 2022

Leuke soorten op de Veluwe, maar geen kleine wrattenbijter

Deze zaterdag gaven ze nog lekker warm weer op, dus het leek me een uitgelezen kans om eens naar de Veluwe te gaan om wat te proberen met kleine wrattenbijter. Deze sprinkhanensoort is de enige die nog op mijn Nederlandse lijst ontbreekt, maar ook alleen voorkomt op het afgesloten schietterrein de Oldebroekse Heide. Daar is dus weinig kans op om die een keer op het terrein te zien, maar rondom het heideveld liggen ook wat kleinere heideveldjes. Het leek me dan ook gewoon het proberen waard om te zoeken op die kleine veldjes, je weet het niet, wellicht is er een keer een exemplaar verdwaalt?!


Omdat de kans niet zo groot is om 'm te vinden, besloot ik vandaag in ieder geval nuttig te maken op het gebied van planten. Voor zevenen was ik dan al bij Ede waar ik makkelijk gestreepte leeuwenbek zag, en niet veel later ook rode dopheide. Mooie soorten en ook dienen de eerste bossoorten zich aan, zoals kruisbek, zwarte specht en kuifmees. Altijd leuk! 

Rode dopheide

Gestreepte leeuwenbek

Bij Hoog Buurlo zie ik even later drijvende egelskop en valkruid, echte zeldzaamheden op de Veluwe. Iets noordelijker zie ik nog knollathyrus, op een typische plek, namelijk een leemput. Deze soort wordt op de Veluwe eigenlijk alleen op dit soort plekken gevonden waar de leemconcentratie in de bodem hoger is. Mooi om te zien hoe een specifieke plantensoort zo in een hele kleine niche te vinden is. Ten slotte vind ik ook nog dennenwolfsklauw, maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Een toch wel klein plantje op een rijke begroeide bosbodem met mossen en onder andere blauwe bosbes, maar uiteindelijk lukt het! 

Knollathyrus

Dennenwolfsklauw

Nu de temperatuur dusdanig gestegen is, is het tijd voor de kleine wrattenbijter. Helaas levert de zoektocht niet de gewenste sprinkhaan op, maar wel andere soorten als sikkelsprinkhaan, heidesabelsprinkhaan en negertje laten zich uiteraard bekijken. Tot slot zie ik ook nog een bosvleermuis in een vleermuiskast hangen, zodat de zoektocht naar de kleine wrattenbijter zeker geen weggegooide dag was! 

De Dellen

Heidesabelsprinkhaan

Schietterrein Oldebroekse heide

Geen opmerkingen:

Een reactie posten